Gäst
    Hej, jag undrar vad som gäller om en gymnasieelev måste flytta (hela familjen flyttar) långt och eleven går idag åk1 på Samhällsvetenskapsprogrammet. Familjen (föräldrarna) tog kontakt med några gymnasieskolor som ligger inom pendlingsavstånd från den nya bostaden, men alla säger att de inte har plats. Vad har eleven rätt till? den ska väl inte vara utan gymnasiala studier? Tacksam för ett snabbt svar!

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    en vanlig praxis är att utbildningsförvaltningen i den nya kommunen "ordnar" plats på en av de kommunala gymnasieskolorna (om det "rätta programmet" erbjuds i den kommunen). Samhällsvetenskapsprogrammet är så pass vanligt gymnasieprogram att jag har svårt att tro att det programmet inte erbjuds i någon kommun i Sverige (eller i alla fall i samarbete mellan kommunerna). Kanske måste eleven läsa en annan inriktning (inte den inriktning som hen har tänkt sig) - men Samhällsvetenskapsprogrammet ska inte vara ett stort problem att komma in på.

    Vi känner till exempel när det var fullt på alla kommunala gymnasieskolor (på ett visst program) men utbildningsförvaltningen har ändå "stoppat in" en extraelev in - på en av skolorna.

    Andra tänkbara lösningar:

    1) söka om till åk1 och gå om ett år (på samma eller på ett nytt program)

    2) byta program och läsa åk2 och 3 på t.ex Ekonomiprogrammet>> eller på Humanistiska programmet>> (HU och EK skijer sig inte så mycket från SA och om rektor fattar beslut om Individuellt anpassat program>> finns det förutsättningar för eleven att uppnå kraven för gymnasieexamen>>)

    3) en ovanlig lösning - men som man kan fundera på... om eleven kan stanna på den nuvarande orten trots att familjen flyttar för att avsluta sin utbildning (kanske bo hos någon släkting eller vänner till familjen). Eleven har rätt att fortsätta på den gymnasiala utbildningen där hen är antagen (såvida hen inte har för mycket olovlig frånvaro).

    Hälsningar

    Mikael SYV