Omar

    Hej! Jag har läst ämnen för 2600 poäng. Problemet är att jag riskerar få F i 3 ämnen vilket motsvarar 300 poäng (Matte 3, rätten och samhället och kriminologi). Jag undrar om man kan fortfarande få gymnasieexamen om det skulle hända att jag får f i dom tre ämnena? Kan jag fortfarande söka till universitetet/högskola eller kommer jag behöva gå på komvux?

    jag har juridik som inriktning och matte 3 har jag som utökad kurs.

    I mitt fall har jag godkänd i alla ämnen förutom rätten och samhället samt kriminologin men även i utökade kursen (matte 3).

    • Mikael : Vilket program och inriktning går du på gymnasieskola?
    • : Jag går i ekonomi programmet med juridk som inriktning.
    • Julia : Du går på gymnasiet, inte på komvux?
    • : Ja det stämmer. Jag går på gymnasiet
    • Julia :

      Jag har nu svarar, se nedan. Jag har också utökat mitt svar - så det finns i 2 delar (svar och utökat svar). Hoppas mina svar blir till hjälp! Lycka till!

    • Mikael : Du har ändrat, fyllt på info i din fråga ser jag. F i utökad kurs kommer inte spela roll. Med 200 poäng F i de kurser du nämner, uppnår man kraven för examensbevis, därför tror jag du kommer få ut examensbevis. Vill du senare höja ditt meritvärde blir du tvungen att höja betygen i de kurser som ingår i ditt examensbevis därför är det en nackdel att låsa in kurser in i examensbevis (kurser med låga betyg som du uppenbarligen har svårt för - du fick ju F i de kurserna).
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hejsan!
    i inriktningen juridik ingår inte matte 3 som en obligatorisk kurs, det är en valbar kurs.
    Kursen Rätten och samhället, 100p. är en obligatorisk kurs för dig pga det är inriktningskurs på din inriktningen vilket du kan bl.a se i Programplanen för EK. Det betyget kommer du ha i ditt examensbevis, även om kursen är betygsatt med F.
    Någon kurs på gymnasiet som heter "kriminologi" finns inte. Jag tror du menar Humanistisk och samhällsvetenskaplig specialisering, 100p. Den kursen är inte obligatorisk.
    Både matematik 3 och Humanistisk och samhällsvetenskaplig specialisering får läsas som programfördjupning på Ekonomiprogrammet. En av de kurserna kan i ditt examensbevis bli markerad med "U" = utökat program (detta eftersom du läste 100poäng för mycket). Betyg i U-kurser räknas in endast om de krävs för särskild behörighet eller ger meritpoäng. F-betyg ger inte särskild behörighet och ger inte heller meritpoäng, så F-betyget i en U-kurs spelar ingen roll att man har. Men det kan spela roll senare, efter gymnasiet om du vill höja ditt meritvärde (jag menar det som kan spela roll exakt vilken kurs som du har som U-kurs och vilken som du har som en "vanlig kurs" inom programmets 2500poäng).

    Utifrån de uppgifter som finns i din fråga så bedömer jag att det i princip är möjligt att få ihop det till examensbevis, om en av dina F-betygsatta kurser kommer "hamna" som en U-kurs (utökat program).
    Varför går det inte att svara definitivt att du kommer få ut examensbevis och inte endast ett studiebevis? - Jo, för att jag vet inte hur din individuella studieplan ser ut. Om det i din individuella studieplan finns en annan kurs som är U-markerad och examensbevis bör utfärdas enligt den planeringen som finns i elevens individuella studieplan och om din skola följer de riktlinjer som skolverket har, då kommer du få ut ett studiebevis, och inte ett examensbevis. Men det kan också bli fördelaktigt för dig - för att du i så fall kan på komvux komplettera upp till examensbevis och få examensbevis utan några F.
    F-betygen drar ner ditt jämförelsetal ganska mycket. Exempel: vi säger att du har F i två stycken 100p.kurser som räknas in i ditt jämförelsetal ... att du har F i en U-kurs kommer inte spela någon roll. Och att du för övrigt har alla C-betygen i ditt examensbevis. I så fall kommer du ha jämförelsetal på 13.8 (men skulle du få E i de två 100p.kurser där du har F då höjs ditt jämförelsetal till 14.6 - ganska stor höjning).
    I examensbeviset är kurserna "låsta", vilket betyder att i fall du senare vill höja ditt snittbetyg (jämförelsetal) behöver du i så fall höja betygen i exakt de kurser som ingår i ditt examensbevis. Det går inte byta ut kurser ur examensbevis.
    Om du vill ta ut examensbevis och din skola går med på att "fixa" så att du kan få ut examensbevis - då skulle jag rekommendera att kursen Humanistisk och samhällsvetenskaplig specialisering, 100p - blir i ditt examensbevis markerad som U-kurs. Anledning/förklaring: om du senare vill höja ditt jämförelsetal, då kan du på komvux läsa matte 3b (en kurs som erbjuds på komvux i alla kommuner); det är också mycket lättare att hitta var man kan göra prövning i matte 3b, jämfört med Humanistisk och samhällsvetenskaplig specialiserings-kursen som kan ges med olika innehåll och det blir därför svårt att hitta möjlighet att höja betyget i den kursen.

    • :

      Humanistisk och samhällsvetenskaplig specialisering Är ett ämne i min skola som alla som har juridk ska läsa i min gymnasie. Innebär detta att jag kommer fortfarande kunna ta min gymnasieexamen även om jag har 3 F (300 poäng) f

    • Julia :

      I så fall har din gymnasieskola valt den kursen som en "obligatorisk kurs" inom programfördjupning. Enligt den generella programplanen som du kan se på gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/EK/programplan/Programplan_EK.pdf så är det en kurs som får läsas som programfördjupning. Programfördjupningskurserna är valbara, men det är inte sagt vem som får göra det valet: din skola kan göra val av kurser i stället för att låta elever välja. Ta gärna en titt på programplanen  - länk ovan - det som är obligatoriskt är allt som är inom Gymnasie- och Programgemensamt + alla kurser inom en av  inriktningar (inriktningskurser) + tillräckligt antal poäng inom programfördjupning (från listan på kurser som får på det programmet läsas som programfördjupande) + 200p. individuellt val (här kan man ha vilka kurser som helst) + godkänt betyg i gymnasiearbete ... sammanlagt 2500poäng.

    • Julia : Läs båda delar av mitt svar, ovan. Jag har utökat mitt svar. Sammanfattning: det är endast SYV och rektor på din skola som kan ge dig ett definitivt svar om du kommer få ut examensbevis eller studiebevis. Det går att få ihop det till examensbevis men du förlorar mycket på att låsa in F-betygen i ditt examensbevis. Du kan vinna på att ta ut ett studiebevis och sedan få - på komvux - ut examensbevis utan F-betyg. Det du förlorar är i så fall betyget i Idrott och hälsa 1 (för att den kursen får ej ingå i examensbevis från komvux - ändring i reglerna sedan 1 jan 2017). Om du har högt betyg i Idrott och hälsa 1 då är det synd att förlora det betyget så klart. Du kan samråda med SYV-en på komvux; du kan också i din individuella studieplan se vilken kurs som du läser som U-kurs/utökat program - det kan också vara två st.50p.kurser som du läser som U-kurser (jag vet inte hur din individ.studieplan ser ut, men det borde du veta).