Bertil_1245898533578

    Hej, jag undrar vad skillnaden är mellan gymnasieexamen och komvux examen. Jag går sista terminen i gymnasiet och kommer behöva plugga upp betygen då jag har ca 4 F. Jag kommer alltså inte få gymnasieexamen och vill plugga upp på komvux så att jag har en fullständig examen. Men vad är skillnaden på att få direkt gymnasieexamen och om jag nu ska plugga upp ämnen i komvux för att få examen? Är det samma som gymnasieexamen fast i kategorin B2? Kan jag söka jobb som kräver gymnasieexamen om jag har pluggat upp de i komvux och fått examen?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    vad gäller komvux-examen gäller följande (i alla fall som reglerna ser ut nu, våren 2024):
    det finns följande varianter av komvux-examina att läsa mot: inom Naturvetenskap-Teknik, inom Samhällsvetenskap -Humaniora och fler olika yrkesexamina;
    komvux-examen innehåller 2.400 poäng;
    kursen Idrott-och-hälsa 1 får ej ingå;
    det är friare vilka kurser som får ingå i komvux-examen, jämfört med examen från gymnasiet;
    Vad gäller prövas i olika urvalsgrupper vid ansökan till svenska högskole-universitetsutbildningar, så stämmer det att i fall du kompletterar (t.ex genom studier på komvux) kommer du prövas i BII, kompletteringsgruppen.
    Du kan, annars, i stället för att söka till komvux, söka till allmänna kurser på folkhögskolorna där du kommer läsa mot studieomdöme om grundläggande behörighet. Studieomdöme får man i form av en "siffra" (som högst 4.0). Med studieomdöme prövas man i BF-urvalsgruppen.
    Hur snabbt kan man få studieomdöme om grundläggande behörighet? Som snabbast på ett läsår.
    Till komvux söker du i den kommunen där du är folkbokförd; vad gäller folkhögskolorna så får du söka till vilken du vill (i hela Sverige). Om studieformen Folkhögskola var god se framtid.se/studier/folkhogskola

    Studie- och yrkesvägledare