caljor

    Hej! Det är så att jag på något vänster har lyckats komma in på Tekniskt Fjärde år utan en gymnasieexamen ifrån Teknikprogrammet och tagit examen som Gymnasieingejör inom Mjukvarudesign. Behörighetskraven för TE4 och andra högre utbildningar såsom högskola/universitet är att man har en gymnasieexamen, så min fråga är: Hur kan det komma sig att jag kunde komma in på TE4 och ta en examen med toppbetyg därifrån när jag inte varit behörig? Kan jag använda min gymnaiseingenjörsexamen för att söka högre studier även om jag fattas Svenska 3 ifrån gymnasiet? Jag kan tillägga att jag har ca 5 års yrkeserfarenhet av att jobba med mjukvaruutveckling.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    mitt svar är - Nej, det kommer inte att gå. Det är antagning.se som jobbar med antagning till svenska högskole-universitetsutbildningar och det krävs Alltid att sökande har Grundläggande behörighet. Utan godkänt betyg i svenska 3 eller svenska som andraspråk 3 kommer du sakna grundläggande behörighet. Även om du ansöker på Reell kompetens (En annan väg) där du slipper ta ut examensbevis från komvux, så krävs det ändå godkänt betyg i svenska 3 eller svenska som andraspråk 3, se information på antagning.se/sv/betyg-och-behorighet/en-annan-väg
    Du får gärna själv kontakta Antagning.se - det finns olika sätt, t.ex kan du ringa 0771-550720 och ställa din fråga där. Jag är ganska säker att du får Nej, som svar.
    Mitt förslag är att du skaffar dig godkänt betyg i svenska 3 eller SAS 3 och tar ut examensbevis från komvux och sedan söker till universitetsutbildning.

    Studie- och yrkesvägledare