Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    Gymnasieintyg och Gymnasieexamen är väldigt olika "saker". Det är två helt olika utbildningsdokument.

    Efter avslutad utbildning på ett introduktionsprogram ska rektorn utfärda ett gymnasieintyg som visar vilken utbildning en elev har fått. Hänvisning: skolverket.se/skolutveckling/anordna-och-administrera-utbildning/administrera-utbildning/registrera-och-utforma-betyg
    På de nationella gymnasieprogram (både yrkesprogram och högskoleförberedande program) läser elever mot Examensbevis (som är bevis på att eleven uppnådde kraven och har nu "gymnasieexamen"). Kraven för examensbevis från gymnasiets olika nationella program kan du se på gymnasieguiden.se/examen De eleverna på de nationella gymnasieprogram som genomför en (minst) 3-årig utbildning men inte uppnår kraven för examensbevis går ut gymnasiet med Studiebevis. Studiebevis ger inte grundläggande behörighet till högskolestudier.
    Gymnasieintyg ger inte heller grundläggande behörighet till högskolestudier.
    Det finns flera olika Introduktionsprogram men inte på något av dem går att få ut examensbevis och med det bli behörig till svenska högskole-universitetsutbildningar. Dock kan man bli anställningsbar efter studier på något av IM-gymnasieprogram. Det kan inte heller uteslutas att man kan komma in på någon "eftergymnasial" utbildning (dock inte på högskolenivå).
    Beskrivning av de olika gymnasieprogrammen finns på gymnasieguiden.se/gymnasieprogram

    Studie- och yrkesvägledare