manodepressiv
    Hej!
    Jag vill bara kolla vad jag behöver göra för att få gymnasiekompetens.
    Jag har sedan tidigare läst en del kurser på komvux och tänkte testa folkhögskola. Jag gick där i 1,5 år och har klarat av en del av kurserna, men den skolformen passade inte mig längre pga privata omständigheter och jag återgick till att läsa på komvux.
    Räknas inte de avklarade kurserna på folkhögskolan som poäng? Måste jag läsa de igen?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    tyvärr kan man inte få gymnasiala betyg på en folkhögskola, som är en speciell skolform som ger Omdöme i stället för betyg. Du har förhoppningsvis fått Kunskaperna under dina studier på en folkhögskola och då kanske du kan få betygen genom prövningar? en förklaring kring prövningar finner du på https://www.fragasyv.se/info/provning
    Vad "gymnasiekompetens" är för något kan vara olika, beroende på vad man vill jobba inom. Det är olika situationer - om man vill söka till universitet eller om man vill jobba som t.ex fastighetsskötare, barnskötare eller florist; utbildningar till många praktiska yrken ligger på gymnasienivå men man behöver inte nödvändigtvis få ut examensbevis från gymnasiet eller från komvux eller omdöme om grundläggande behörighet från en folkhögskola för att kunna jobba inom de yrken. Se framtid.se/bloggar/vad-ar-gymnasiekompetens
    Om du däremot vill få ut examensbevis från komvux som ger dig även behörighet till universitetsstudier, då behöver du ha gymnasiala BETYG (ej omdöme från en folkhögskola) i 2400 gymnasiala poäng (av dem kan du ha F i max 150 poäng). Det  kan därför vara så "illa" att du behöver "läsa om" de kurserna du redan klarat av under dina studier på en folkhögskola.
    Reglerna vad gäller få ut Omdöme om grundläggande behörighet från en folkhögskola är mer flexibla; alltså kan man på endast ett läsår få det omdöme (men man måste ändå ha tillräcklig omfattning, alltså ha sedan innan läst på gymnasial nivå i minst 2 år...). Om du kan tänka dig gå på en folkhögskola (behöver inte vara samma folkhögskola som du läste på förut) då kan det visa sig att du snabbare, jämfört med komvux, kan få behörighet till universitetsstudier.

    Studie- och yrkesvägledare