Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31938 frågor besvarade.
Gymnasielärare-I engelska eller svenska?
2Poäng
Josefin
Hej,
Hur skiljer sig ämneslärarutbildningen om man har engelska jämfört med svenska som huvudämne? Hur ser undervisningssituationen ut? Framtidsprognos?
På min gymnasieskola var undervisningen i engelska och svenska snarlik, och därför har jag svårt att göra ett val, då jag tycker om båda ämnena väldigt mycket. På grund av för stor arbetsbörda vill jag dock inte bli lärare i båda dessa ämnen.
Hej Josefin! Menar du att du vill bli behörig gymnasielärare i bara Ett ämne? Eller menar du att du vill bli behörig i både eng och svenska men sedan undervisa i bara ett av dem?
Hej Josefin, forskning inom alla områden, bl a inom Didaktik och närmare bestämt i hur man på bästa sätt ska undervisa i språk - går framåt och nya undervisningsmetoder kan börja användas /när som/... ex. på en sådan metod är "Learners Autonomy" - som går ut på att eleverna "lär sig själva" och lärare = handledare. Exakt hur undervisning för blivande lärare i språk kommer att se ut framöver och hur lärare i Språk själva ska /bör/ undervisa - kan vi inte svara på... därför att ständiga förändringar sker.
Huvudskillnaden för dig i att undervisa i svenska eller i engelska blir att svenska /antar jag/ är ditt modersmål och engelska /antar jag/ är främmande språk för dig. Om du funderar på att bli lärare i tyska eller franska /som ditt andra undervisningsämne/ - då skulle jag råda dig att att fundera över följande: ett känt "fenomen" inom språk-användning och språk-undervisning är att "främmande språk bråkar i hjärnan med varandra" - det är för många personer svårare att hantera flera främmande, för dem, språk, än att hantera bara ett främmande språk... Sedan kan det finnas Undantag av olika slag... och jag kan inte veta hur det blir just för dig. Men, om jag skulle välja - så skulle jag ta mitt modersmål /svenska/ plus bara ett annat språk, som är främmande språk för mig... ex. engelska, tyska eller franska som mitt andra undervisningsämne. Sedan är det så att /tyvärr/ i brist på behöriga lärare, ombeds lärare idag att undervisa i all som de kan undervisa i... därför undervisar lärare ofta i ämnen där de inte är behöriga att undervisa i. Det går också att utöka sin lärarlegitimation i efter hand... om du t.ex skulle komma in på "andra tankar". ******* Samråd också med studievägledare på lärarutbildningen. De har erfarenhet av att svara på liknande frågor. Dock kan inte de heller veta hur det blir just för Dig, för varje person är unik och det som är svårt för en person - är lätt för en annan, och tvärtom... :)
******* Ang. arbetsmarknaden Om man tänker Endast på hur lätt det blir att få jobb i sina undervisningsämnen - då skulle jag välja svenska och engelska. Statistiken visar att allt fler elever väljer bort andra språk och läser endast svenska och engelska, i alla fall i den mån som det är möjligt. På gymnasiets /några/ program är det obligatoriska att läsa Moderna språk, ex. en kurs Mod.språk - på NA; 2 kurser - på SA... men även här försöker många elever "komma runt" det på så sätt att de som kan, ersätter Moderna språk med sina Modersmål och läser ex. Modersmål /arabiska/ 1 och 2 i stället. Eller så vill de läsa eller göra prövningar i Arabiska 3 och 4 /får att komma åt meritpoäng för moderna språk/. Inget fel i det alls, men du kan ju inte undervisa i arabiska som modersmål eller som moderna språk, antar jag... Undervisning i tyska och franska kommer /troligtvis/ inte försvinna helt, men som trenden är nu, så är det allt färre elever som läser tyska och franska (och det gäller både grundskolan och gymnasiet). Och det är på grundskolan frivilligt att läsa moderna språk. På gymnasiets /några/ program är det obligatorisk att läsa moderna språk och inte alla kan läsa sitt modersmål i stället (för att deras modersmål är svenska) men då vill eleverna många ggr läsa "exotiska språk" som Kinesiska, Japanska, Ryska eller Italienska... Än så länge är det obligatoriskt för gymnasieskolorna erbjuda läsa Tyska, Franska och Spanska... men jag kan inte svära på att så förblir också i framtiden... om allt fler elever väljer bort moderna språk, kommer inte skolorna ha råd och möjlighet att "hushålla" med lärartjänsterna i de språken. Därför - om man endast tänker på framtida möjligheter på arbetsmarknaden - skulle jag råda satsa på att bli lärare i svenska och engelska. (Varför jag "blandade in" grundskola i mitt svar är för att Gymnasielärare är också behörig att undervisa i samma ämnen på Grundskolan). Hoppas någonting i mitt svar blir till hjälp och lycka till!
Utbildning som jag sökt nu till hösten och gjort arbetsprover inför i månader står nu att jag är "OBEHÖRIG" i stora röda bokstäver på antagning.se. Jag har inte slutbetyg ännu då jag går trean i gymnasiet. Enligt...
Milla : :
Hej!kontakta antagningen på konstfack, förklara din situaiton och be om "anstånd" (alltså att du får lov att komplettera senare); kontakta också Antagning.se (central antagning, tel.nr... Läs hela svaret
Hej! jag tänkte fråga om vad man kan jobba med som grafisk designer? och hur sjävla utbildningen är formad? jag är väldigt kreativ som person och skulle tycka det va jättekul att jobba med något kreativt. Dock så har jag förstått att...
Peter: :
Hej Ellio!Det vi vet om yrket Grafisk designer berättar vi i presentationen på framtid.se/yrke/grafisk-designer; det yrket är i Sverige icke-reglerat och utbildningar som leder till det yrket samt innehåll i... Läs hela svaret
Hejsan! Jag är intresserad av att bli textilslöjdslärare, helst på grundskolenivå (åk 1-6) och kan även tänka mig att jobba på fritidshem. Vilken/vilka utbildning(ar) tror Ni är rätt för mig?
Jag har tidigare varit intresserad av konstfacks utbildning bild och slöjdlärare men är inte ett...
Anna: :
Hej Nova,läs gärna info på Framtid.se/yrke/textilslojdlarare där det bl.a uppgifter finns om vilka utbildningsvägar som kan leda till det yrket. Det är rätt svårt... Läs hela svaret
Jag har en legitimation i slöjd (90 poäng i ämnet) som gäller från åk 3 - 9 samt det förberedande programmet i gymnasiet. Vad krävs för att jag ska bli behörig i bild åk 7 - 9 också.
Anna: :
Hej Nils,Skolverkets avdelning för lärarlegitimationer kan i vissa fall utöka legitimationer endast pga den faktiska arbetslivserfarenheten, alltså om du jobbar som... Läs hela svaret
Hej! Jag blir lite förrvirrad när det kommer till att utbilda sig till bildlärare till grundskolan. Jag bor i Västerås, Västmanland, och vad jag förstår det som så är närmsta utbilding på konstfacket i Stockholm. Men när jag...
Mikael: :
Läs gärna om utbildning till bildlärare på Framtid/bildlärare
Hej ! Jag har nästan alltid varit intresserad av konst, och dessutom vill jag hjälpa barn och ungdomar med att må bättre genom att uttrycka sig i bild. Jag bor i Örebro och hittade Grundlärarprogrammet, inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6 240...
Anna: :
Hej Noella; detaljer om just det programmet är det bra att ta med studievägledare på just den institutionen - för att det är där info finns (om det inte står på utbildningens hemsida, vilket... Läs hela svaret
Vilket gymnasie ska man börja på om man vill bli barnboks illustratör samt finns det någon högskola för illustratörer?
Milla : :
På gymnasiet är det i första hand estetiska programmet (inriktning Bild och formgivning) som rek för framtida illustratörer. På vilka skolor den utb erbjuds, var god se Gymnasieguiden.se/gymnasium?query=&orientation=39&profession=
Hejsan! Jag tog i somras studenten efter tre år på gymnasiet på en inrednings linje. Där av har jag bra kunskaper inom färg form, försäljning, skyltning och lite ritteknik. Min fråga till dig är hur jag nu ska ta mig tillväga för att kunna uppfylla min dröm om att bli inredare. Problemet är att...
Liselotte: :
Hejsan, jag vill tipsa om två högskoleutbildningar som kanske blir av intresse för dig:
Högskolan för design & konsthantverk i Göteborg och Kandidatexamen på... Läs hela svaret