Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Therese,
    det är Skolverket som både beviljar lärarlegitimationer och som också kan Utöka dem. Reglerna och bestämmelserna kan ändras över tid. Och man kan även ibland kan få utökning av lärarlegitimationen utan att behöva läsa fler högskolepoäng, på grund av lång arbetslivserfarenhet - t.ex om man få jobb som "obehörig lärare" på grundskolan och i säg, 10 år, undervisar i de ämnena som man ej har legitimation för, kan man troligtvis få bli legitimerad lärare i de "nya ämnen". Det har tidigare hänt att skolverket har utökat lärarlegitimationer på grund av arbetslivserfarenhet.
    När det är lärarbrist, är det inte omöjligt att få jobb som lärare i "fel ämnen" och/eller på "fel nivå" (alltså där man saknar legitimation).
    Med det sagt, så är det givetvis bra om alla lärare som jobbar i den svenska skolan som blir legitimerade för de rätta ämnen och på rätt nivå.
    Jag råder dig därför jämföra de kurser du har läst i din lärarutbildning med de kurser som finns i programmen som utbildar till F-3:lärare och de som utbildningar till grundskolelärare i de ämnena som du vill undervisa i på "mellanstadiet", åren 4-6 och på så sätt se vilka kurser som du behöver läsa för att komplettera så att du ska få utökning av din lärarlegitimation. Dock är det möjligt att alla de kurser som du behöver läsa inte ges som fristående, utan kanske ges endast inom programmet. Du kan söka till det programmet, och när du blir antagen ansöker du om Tillgodoräknande av tidigare utbildning, så får du svar om vilka delar av programmet som du kan "hoppa över".
    Du kan också vända dig till studievägledare på lärarhögskolorna som utbildar till F-3:lärare och "mellanstadie"lärare i de rätta ämnena. De kan hjälpa dig att jämföra den utbildning du redan har med den utbildning som ges på "deras program" och ge dig svar hur du kan komplettera din utbildning för att kunna få utökning av din lärarlegitimation.

    Liselotte