Vedat

    Hej Jag har en elev på gymnasiesärskolan som är intresserad att ev plugga vidare till elevassistent efter studenten? Vet ni om han har rätt till det?

    • Anna : Jag skulle även fråga på Komvux (i den kommunen där eleven är folkbokförd - i första hand) om komvux har utbildning på gymnasial nivå till elevassistent, eller om komvux kan köpa plats för honom/henne på folkhögskolans utbildning till på ngn annan utbildning.
    • Vägledare :

      det är respektive folkhögskolas intagningsregler som avgör om man kommer in på just den skolan. Våra elever har gått vidare till Glimåkra, Valjeviken, Furuboda och Sundsgården. Ingen har dock gått utbildning till elevassistent utan mer allmän linje/baslinje. Efter genomgången utbildning på GymnasieSärskolan brukar våra elever förutom folkhögskolor antingen ha aktivitet inom daglig verksamhet i sin kommun eller anställning via lönebidrag genom Arbetsförmedlingen.

    4 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Vedat,

    jag har nu pratat med folkhögskolornas infotjänst och fick svar att större chans är om en gySär-elev söker till gymnasiala (och ej Eftergymnasiala) utbildningar på follkhögskolorna. De känner inte till ngt förbud mot att ta emot gysärelever på folkhögskolorna, fick jag svar.

    Och en av folkhögskolorna där elevassistent-utbildning finns svarade så här: "Det går att söka – Allt handlar om vilka svårigheter personen har."

    Studie- och yrkesvägledare

    Nu fick jag svar från Ädelfors folkhögskola som lyder:
    "... om du har gått ett fullgjort särgymnasium så är det likvärdigt grundskolekompetens. Vi brukar hänvisa de som är intresserad av att gå vår personlig/elevassistentutbildning som är eftergymnasial att söka till vår allmänna kurs för att där läsa upp sin gymnasiebehörighet. Vår utbildning personlig/elevassistentutbildning är ju på distans och det krävs att du kan ta del av eftergymnasial litteratur osv så därför har vi kravet yrkeshögskolebehörighet."

    SYV-besökare SYV

    Hej
    alla är välkomna att söka assistentutbildning på June folkhögskola. Antagningskravet för assistentutbildningen på heltid är att den studerande måste ha grundskolebehörighet eller motsvarande.  Därefter görs en intervju med den sökande för att se om detta är en utbildning som passar personen.

    Kursföreståndare på June folkhögskola

    I praktiken finns det inga praktiska hinder för att en person som läst på gymnasiesärskolan kan läsa till elev- och lärarasitent på Eskilstuna folkhögskola.

    Däremot är det viktigt att förstå att kursansvariga gör en individuell bedömning av varje sökande utifrån studiebakgrund, erfarenheter samt yrkeserfarenheter.

    Dessutom intervjuas alla tänkbara sökande för att kunna bedöma andra förmågor som social interaktion, förmåga att tillgodogöra sig det framtida utbildningen, m.m.

    Men man kan även gå utbildningen för sin egen utveckling och det får man inte glömma bort.

    Vi välkomnar alla personer att söka.

    Vänligen
    Eskilstuna folkhögskola

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej, vi fick idag svar från en sakkunnig. Var god läs det, nedan:

    Att 4 årig GySär motsvarar vanlig grundskola är inte sant. Gys-eleverna får ett gymnasiesärskolebetyg efter avslutad skolgång. De läser efter en annan programplan och andra kursmål. Nationella program räknas som yrkesutbildning och det upplägget finns inte i svensk grundskola. Om vissa folkhögskolor gör den jämförelsen, är det i så fall deras egen tolkning.

    Även intagningskriterierna avgörs av resp. folkhögskola.

    Vilka jobb eleverna får efter avslutad skolgång sker efter beslut av Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan och kommunens enhet som ansvarar för daglig verksamhet.

    Skolan följer en utslussningsplan där ovan nämnda aktörer finns delaktiga från åk 3.

    Elever som står till arbetsmarknadens förfogande får för det mesta sk lönebidragstjänster inom det "vanliga" näringslivet. Elever som inte klarar ett vanligt jobb (t ex elever med måttlig eller grav intellektuell funktionsnedsättning)  ansöker om Aktivitetsersättning vid nedsatt arbetsförmåga hos FK samt om daglig verksamhet hos kommunen. Vissa brukare arbetar i grupper där kommunen avlönar arbetsledare, medan andra har en extern plats, dvs arbetar på en vanlig arbetsplats med akt ersättning.

    Daniel SYV

    Hej, vi fick idag svar från Skolverket ang. rätt för elever som tidigare läste på särskolan att läsa till elevassistent på kommunal vuxenutbildningen (Komvux); var god läs Skolverkets svar, nedan:

    "Jag antar att du menar att personen ska läsa en yrkesexamen inom vuxenutbildning mot Barn och fritidsprogrammet med inriktning Elevassistent. Det finns inget formella hinder utifrån regelverket att antas till gymnasiala studier inom vuxenutbildningen, utifrån att personen har gått på gymnasiesärskolan. Däremot så behöver personen anses behörig.

    För att anses behörig till komvux måste utbildningen påbörjas tidigast från det år eleven fyller 20 år, om eleven inte har en gymnasieexamen eller ett studiebevis från gymnasieskolan. Personen måste även sakna sådana kunskaper som utbildningen syftar till att ge och ha förutsättningar att tillgodogöra sig utbildningen. När en person söker till vuxenutbildningen, har personen rätt att få en individuell bedömning av sina förutsättningar och kunskaper. Detta oavsett eventuella betyg.
    Det är de individuella och faktiska förutsättningarna att tillgodogöra sig utbildningen samt kunskaperna här och nu som ska bedömas.
    Källor:
    Rätt att delta i vuxenutbildningen på gymnasial nivå: 20 kap. 19-19d §§ skollagen

    Behörig till utbildning på gymnasial nivå: 20 kap. 20 § skollagen

    Mottagande och antagning: 20 kap. 22-23 §§ skollagen."

    • Ludmila : Allt är högst individuellt efter förmåga och beror också på hur det ser ut med ”mottagande” arbetsplatser och/eller vilken bedömning den "mottagande" skola (komvux eller folkhögskola om vi pratar om utbildning till Elevassistent)gör.
    • Anna : Vi fick nu svar från ännu en studie- och yrkesvägledare som jobbar på gymnasiesärskolan. Hon svarar så här: Har eleven rätt att läsa till elevassistent efter gySär: Man ska alltid prova att söka, det beror på antagningsregler samt om eleven bedöms klara av det och om det är på gymnasialnivå.