Alobora
    Jag har flitigt studerat Italienska själv p.g.a. att min släkt kommer från Italien och jag vill kommunicera med dem. Jag har ofta hälsat på dem och övat min italienska med dem och har till och med varit i Italien 3 veckor en gång där jag fick praktisera på ett företag. Jag har pluggat själv i 2 år nu med flera olika medel, men jag har tagit mig till en nivå där jag känner att jag behöver vägledningen av en lärare för att utvecklas lika bra som jag gjorde i början. Jag är på mitt fjärde och sista år på gymnasiet på naturprogrammet och jag skulle vilja studera till något typ utav civilingenjörsprogrammet. Jag har hört att man kan plugga moderna språk på universitet samtidigt som man pluggar ett annat program.

    Jag skulle säga att min Italienska är på B1, alltså jag är väldigt säker på att jag skulle ha behörighet för steg 3 Italienska. I min kommun fanns det inte att välja italienska till språkval för att det inte finns någon lärare. Jag har hört att om jag ska studera moderna språk på universitet så kommer kurserna att gå hälften så fort. Jag vill som hinna med att bli flytande på italienska innan jag slutar civilingenjörsprogrammet. Därför känner jag att jag måste få börja på en så avancerad kurs som möjligt. Jag vill inte behöva börja nybörjaritalienska på universitet och ligga på en platå ända tills kursen kommer ifatt mina verkliga färdigheter. Man hinner glömma så mycket och hjärnan hinner att bli äldre vilket gör det svårare att lära sig lika bra som ett barn.

    Problemet är att jag inte får skippa några kurser. Jag vill veta hur jag på olika sätt kan få behörighet eller kan få hoppa framåt i italienska kurserna. Jag har olika info kors och tvärs från olika lärare och elever och syvar om vad jag kan göra, och det förvirrar mig verkligen. Alla syvarna jag varit i kontakt med (En från min skola och två från språkdepartementen på två olika universitet jag är intresserad i) verkar ge mig helt olika information, och en på ett universitet hävdar att det finns inget sätt för mig att få behörighet. Deras svar är så luddiga och de är som inte så intresserade att hjälpa mig utforska mina möjligheter för att kunna börja på en mer avancerad kurs. Men jag vet att jag kan det här och jag vet att jag kan plugga järnet inför vad för en prov som jag får för att bevisa mina färdigheter. Så jag skulle verkligen, verkligen vilja få svar på ALLA saker jag kan göra. Det här är allt jag vet om som jag kan göra:

    Skicka brev till antagningen.se om hur jag har lärt mig italienska tillsammans med att jag bifogar några arbetsintåg eller andra prov som bevisar mina färdigheter. Om dem typ tycker att jag kan italienska då så kan jag få ta ett skriftligt och ett muntlig prov för att sedan placera mig på och ge mig behörighet. Men syven som berättade det här sa att det var väldigt låg chans att dem accepterade vad som stog i brevet. Jag har dessutom inte fått veta precis hur många olika saker jag kan lägga till med brevet för att stödja mina kunskaper. Ska jag gå tillbaka till min legitimerade lärare i Italienska som jag hade en gång på Italki och se om han kan stötta brevet på något vis? Kan min moster som är språklärare i engelska till italienska elever, som är själv flytande på italienska och bor i italien stödja mitt brev och testa mig på något sätt? Kan Italki läraren testa mig på något sätt.

    Här på antagningen.se står det om reell kompetensgrejen förresten.
    https://www.antagning.se/sv/betyg-och-behorighet/en-annan-vag/ansok-om-provning-av-reell-kompetens/

    Jag fick också veta att jag kanske genom komvux kan göra något

    Någon annan människa sa att jag kunder tenta av redan när jag är på universitet.

    Jag har också hört om att om det finns en italienska lärare på skolan så kan man få göra ett test med dem för att ge en ett betyg för italienska kurserna och därmed också behörighet.

    Jag verkar inte kunna få ut någon information, och det är frustrerande. Jag vill kunna utvecklas så snabbt som möjligt i Italienskan. Jag är villig till och med att betala en massa pengar om det är det som krävs för att jag ska kunna göra något på komvux eller göra något typ utav test där jag betalar någon italienska lärare att komma till min kommun som kan ge mig tester att utföra för att ge mig betyg och göra mig behörig. Om jag inte få nå min fulla potential genom att få plugga italienska på en avancerad nivå på universitet medans jag pluggar till civilingenjör kanske jag helt enkelt ska bara flytta till Italien och plugga till civilingenjör där. Det är hur mycket jag älskar italienska och vill ha det som en del av mitt liv.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    jag undrar i vilket land som du helst vill jobba som Civilingenjör? Det kan vara mycket mer fördelaktigt för dig att skaffa högre utbildning i samma land där du sedan, efter utbildningen, vill söka jobb. Detta eftersom utbildningar anpassas till de förhållandena som råder i landet, till regler på arbetsmarknaden och arbetsgivare känner utbildningar som finns i samma land, som regel, mycket bättre och föredrar att anställa de som gick utbildning i samma land där de sedan söker jobb.
    Så, om du planerar jobba som Civilingenjör i Italien, då tycker jag du bör överväga läsa utbildning till Civilingenjör just i Italien.
    Om du däremot vill jobba i Sverige, då förstår jag varför du planerar för att komma in på civilingenjörsprogrammet här i Sverige. Det är bra att du är språkintresserad och att du lärde dig mycket italienska (redan). Jag undrar dock varför du vill fortsätta läsa italienska just på universitetet? Det finns andra möjligheter som kanske t o m passar dig mycket bättre, t.ex finns språkundervisning på folkuniversitetet och kan finnas även på andra studieförbund
    Om den kurs i Italienska som du vill, på universitetet, komma in kräver, för särskild behörighet Moderna språk (Italienska) 3, då kan den enklaste för dig vara att göra prövning i kursen (gymnasial kurs) Italienska 3. Problemet här är att så länge du är gymnasieelev får du göra prövningar endast på din egen gymnasieskola och du skriver att det inte finns någon lärare i italienska på din skola. Mitt råd är att du går och pratar med rektorn på din gymnasieskola och ber om att hen hjälper dig att anmäla dig till prövning i Moderna språk (Italienska) 3. T.ex kan din gymnasieskola köpa prövning hos provningsenheten i Göteborg eller på ngt annat ställe. Om du får Nej som svar från rektor på din skola, då kan du försöka hitta möjlighet att göra prövning - på egen hand. Reglerna sätter "käppar i hjulen" tyvärr. Du måste först gå ut gymnasiet och först efter det får lov att göra prövningar i hela Sverige. Har du tur, så kommer den kurs i Italienska på universitetet som du vill komma in på öppna för SEN ANMÄLAN och då kan du göra ansökan så sent som sista veckan i juni eller t o m i juli eller i augusti och då hinner du förhoppningsvis få prövningsbetyget i Italienska 3. För behörighet räcker att du får betyget E.
    ***
    Vad gäller ansökan på "reell kompetens" så kan du göra den ansökan, det skadar inte men jag tror inte det kommer leda "någonvart" (tyvärr) men jag kan ha fel.

    Det är givetvis upp till dig vad du vill göra, men fundera gärna på följande:
    det minst stressiga och mest säkra sättet att gå tillväga på kan se ut på följande sätt:
    Du kan också börja läsa på civilingnjörsprogrammet och göra prövning i Italienska 3 så att du får godkänt betyg i den kursen innan 1 december 2024 och du söker då till kursen i Italienska på universitetet till våren 2025 (ansökningsperioden blir förmodligen från mitten av september till mitten av oktober med sista dag för komplettering i början av december). Då har du möjlighet att komma in på kurs i Italienska på universitetet med start våren 2025 och fram tills dess kan du fortsätta läsa italienska på "egen hand" eller på ett av studieförbunden.

    Studie- och yrkesvägledare
    • Alobora : Tack så himla mycket! Det här är den bästa reckommendationen jag någonsin har fått! Anledningen jag vill studera på universitet är för att jag hade en uppfattning om att det skulle vara bäst. Att tiderna typ inte krockade med universitetsstudierna.
    • Milla :

      Vi på FRåGA SYV är glada om våra svar blir till hjälp! ... Du skriver i din kommentar "Att tiderna typ inte krockade med universitetsstudierna." och det förstod jag inte vad du menar...? Om den kurs på universitet du vill läsa går på dagtid och så går också civilingenjörsprogrammet på dagtid, då kommer det med stor sannolikhet bli "Krockar" och du kan riskera få underkända betyg på båda utbildningar.. tyvärr. Civilingenjörsprogrammet går på heltid på dagtid och det betyder att du ska vara tillgänglig för de studier på "kontorstid" (måndag t o m fredag kl.8 t o m 17). Och detsamma gäller för alla studier som går på dagtid. Den kurs i italienska som passar dig i så fall måste ges antingen på kvällstid eller på distans utan obligatoriska träffar annars kommer det bli schemat-krockar vilket inte alls är bra. Vidare är det också så att Antagning.se antar till max 45 högskolepoäng per termin. Civilingenjörsprogrammet går på heltid (30 hp per termin). Du kommer därför inte bli antagen till ännu en till heltidsutbildning, utan du kan som max bli antagen till ännu en halvtidsutbildning (15 högskolepoäng per termin), så den kurs i Italienska måste gå på halvtid eller på ännu lägre takt (alltså som max på halvtid) och då kommer du behöva lägga ner cirka 60 timmar per vecka för dina studier (40 timmar på civilingenjörsprogrammet och 20 timmar på halvtids-kurs i italienska). Om du får underkänt betyg i italienska på universitetet, kommer du inte kunna läsa vidare, till nästa kurs. Det blir kanske stor "onödig press" på dig. Om du inte nödvändigtvis behöver universitetsbetygen i Italienska av någon anledning, då skulle jag råda dig att läsa italienska på annat sätt än högskola-universitet (t.ex på studieförbund. göra resor till Italien när du kan, kanske försöka få sommarjobb i Italien mellan årskurserna på civilingenjörsprogrammet... i vissa städer finns också Språkcaféer där man kan träffas med de som har t.ex italienska som modersmål och fika och prata det språket - som ett komplement till andra språkstudier som du bedriver).