...

    Kan jag gå på gymnasium i ett annat län om utbildningen inte finns i länet där jag bor? Jag har funderat på att gå en viss utbildning på gymnasium, men den linjen finns inte i det länet där jag bor. Är det frisök som gäller då eller är det ett undantag eftersom utbildningen inte finns där jag bor?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    det skulle underlätta att svara om du uppgav vilken utbildning du vill gå. Du skriver att "linjen inte finns i länet"... men det är stor skillnad på Nationell inriktning och varianter och profiler.
    Oavsett, så tänker jag på att du är inte myndig och det är dina vårdnadshavare som bestämmer var du bor, fram till den dagen du fyller 18 år. Även om alla elever får söka till alla gymnasieskolor i hela Sverige, så gäller det för icke-myndiga elever att det är vårdnadshavare som bestämmer var icke-myndiga bor och vårdnadshavare måste samtycka till att eleven ska gå på gymnasiet långt borta från "föräldrahemmet" (bland annat för att det innebär ganska stora ekonomiska påfrestningar för familjen: även om man får alla bidrag som finns att söka, så blir det ändå en kostnad på minst 2.000/månad för familjen, ofta mer, för att eleven ska kunna bo på skolorten och åka hem ibland - resorna kostar ju också pengar). Det går inte att tvinga vårdnadshavare att åta sig de kostnaderna, om de inte vill ta på sig det. Vidare gäller också att i fall icke-myndig elev bor på skolorten och det "händer någonting" (t.ex stök på internatet/elevboendet...) då måste vårdnadshavare snabbt komma till skolan och hämta eleven hem... elevboenden brukar kräva att vårdnadshavare "skriver ner på det", och i annat fall får inte eleven bo på internatet.
    Jag vet inte om du redan vet allt detta jag skriver ovan... Jag skriver det för att det är vad som gäller och viktigt att känna till.
    Vänligen uppge vilken utbildning du vill gå - så ska jag se var den utbildningen ges (på vilka skolor i hela Sverige).

    Studie- och yrkesvägledare

    Hej igen!
    Nationell inriktning Textil design på gymnasiets HV ges, enligt de uppgifter jag har tillgång till, på följande gymnasieskolor:
    Se listan på gymnasigGuiden.se/HV-textil (ser just nu, slutet av augusti 2023 endast 6 skolor i hela Sverige som erbjuder den utbildningen). Och av de 6 skolorna är 4 st.kommunala och 2 fristående. Kommunala gymnasieskolor tar emot "andra elever" som inte är inom deras upptagningsområde - i andra hand (betydelse: först när alla deras "egna" behöriga elever, oavsett hur låga betyg från grundskolan de har, har tagits in och det efter det finns ledig plats, då kan "övriga" elever antas).
    Däremot behandlar fristående gymnasieskolorna alla elever, oavsett vilken del av Sverige de kommer ifrån, på samma sätt: man konkurrerar om plats med sina grundskolebetyg.
    Vad jag har info om just nu, så är endast
    Designgymnasiet Sickla och TAU Hantverksskola i Malmö som tar emot alla elever i första hand, alltså genom konkurrens med grundskolebetygen. Du har större chans att komma in på en fristående skola men du kan givetvis ha alla de 6 gymnasieskolor i din ansökan till gymnasiet + även några andra utbildningar också. Det går att ha många alternativ i sin gymnasieansökan.
    Frågan är, dock, vad händer om du blir antagen till en gymnasieskola långt ifrån där dina vårdnadshavare bor? Som sagt, alla bidragen man kan få räcker ändå inte för att täcka upp för alla kostnader + bostad ska du behöva hitta själv (skolorna kan försöka hjälpa till med bostadsanskaffande men det finns ingen garanti på att bostad hittas och ännu mer osannolikt är det att bostad för dig hittas till ett rimligt pris).
    Vidare är det också så att jag som SYV och mina kollegor inom skolväsendet har erfarenhet av att det är ganska ofta så att en elev som har flyttat långt bort för att gå på gymnasiet börjar längta hem inom några få månader (man börjar sakna sin familj och sina kompisar) och vill flytta tillbaka ... Att flytta tillbaka är givetvis inte omöjligt men då blir det oftast så att en elev "förlorar ett läsår" (hen behöver söka på nytt till år1 till en ny utbildning, till nästa höst).
    OBS! utbildningsutbud förändras. Du får titta noga innan sista dag i Omvalsperioden - om någon ny gymnasieskola ska börja erbjuda "din gymnasieutbildning". Val till gymnasiet gäller "per sista dag i omvalet", alltså det viktigaste är att de rätta alternativen ligger i rätt ordning i din gymnasieansökan innan gymnasieantagningen stänger (vilket sker sista dagen i Omvals-/nyvalsperioden senare på våren).

    • ... : Det är textil design.
    • Milla : Jag ska nu utöka mitt tidigare svar till dig.