Cartiman345#

    Jag går tredje året i gymnasiet i ekonomiprogrammet och pga paranoia byt fram och tillbaka i början och behöver nu läsa i kapp alla ämnen innan proven i oktober. Jag hade en idé om att ansöka till folkhögskola som skulle börja Januari 2024. Jag undrar om det är ett bättre val i min situation då jag haft höga betyg de andra åren i gymnasiet och att behöva höja betygen i komvux känns dyrare och mer krävande än folkhögskola. Tack, om du svarar.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    sök till folkhögskolans allmänna kurser (kanske t o m på flera folkhögskolor) och se om du kommer in. Att man gör ansökan betyder ju inte (tyvärr) att man per automatik kommer in. Folkhögskolorna brukar prioritera anta de som inte tidigare läst på gymnasiet och ska därför läsa på folkhögskolans allmänna kurser i tre läsår. Om du antas till folkhögskolan, måste du läsa där i minst ett läsår (två terminer) men kanske ännu längre för att kunna få ut studieomdöme om grundläggande behörighet till högskolestudier.
    Jag förstår att du haft hälsoproblem och därför blev det som det blev och nu måste du komma på hur du ska lösa situationen. Sök till folkhögskolorna men innan du får besked Antagen på en folkhögskola, läs det du kan och så mycket du kan där du kan läsa (detta för att det inte finns några garantier på att bli antagen till en av folkhögskolorna).
    Vad gäller komvux, så ska du kunna börja läsa på komvux (om du får plats på kurserna - återigen, finns ingen garanti att ge på förhand) tidigast från 1 juli det kalenderåret som du fyller 20 år. På komvux är det, som du skriver, dyrare men också "krångligare" att läsa - då du ska bli tvungen att söka till varje kurs separat och varje gång riskera att inte få plats på en kurs; det kan ta lång tid att få ihop till examensbevis på komvux.
    Jag vill föreslå att du pratar med kurator och med skolsköterska på din nuvarande gymnasieskola och de kan ta vidare frågan till rektorn på din skola: målet här skulle bli att jobba för förlängd studiegång för dig så att du ska kunna läsa på gymnasiet även "fjärde året" (det är din kommun som i så fall ska gå med på att betala för den utbildningsplatsen för dig - alltså ännu ett års studier på gymnasiet); fördelen för dig här är ganska stor - du får garanterat läsa de kurser som leder till examensbevis, du får gratis kurslitteratur, lunch på skoltid och åkkort + tillgång till kurator, sjolsköterska, klasslärare/mentor och du ska kunna läsa på heltid (om du orkar och kan).
    På komvux, senare, alltså, när du blir gammal nog, så kanske du får plats på kurserna till halvtidsstudier under en termin och sedan kanske endast på en kurs och ska läsa termin två på 25% och då inte heller har rätt till ekonomiskt studiestöd (från CSN) --- det kan, alltså, ta långt tid att få ihop till examensbevis på komvux.
    Jag tänker på ännu en sak: du verkar vara så pass ung att du kanske skulle kunna börja om gymnasiet från år1 till hösten? T o m det året du fyller 19 år kan du fortfarande söka till år1 på gymnasiet men då kan du inte ha genomfört 3-åriga studier (redan) - man får inte möjlighet att läsa 3 år + ännu 3 år till på gymnasiet. I så fall måste du hoppa av innan slutet på år3, för att ha en chans att bli antagen till år1 (till ett annat program). Och i så fall förslår jag att du tittar noga på Yrkesprogrammen. På ett yrkesprogram lär man sig ett yrke samtidigt som man kan även uppnå universitetsbehörighet och direkt efter gymnasiet komma in på någon högre utbildning t.ex på högskola, universitet eller på en yrkeshögskola.

    Studie- och yrkesvägledare