Anonym

    Hej, jag går andra året på handelsprogrammet. Jag är 19, har gått 2 år på IM för att jag misslyckades med matten pga av mina panikattacker och depression som gjorde att jag knappast gick till skolan. Just nu på gymnasiet mår jag väldigt dåligt, jag har inga vänner eller någon jag kan prata med på skolan. Jag går till skolan med en sån stor panik och ångest och känner nu för att ge upp för att det är så jobbigt. Kan man välja att ha distansundervisning istället för att gå till skolan?

    • Mikael : Har du kontakt med kuratorn, läkare eller psykolog?
    • : Jag avbröt kontakten med läkaren då de blev irriterad på mig för att jag inte visste varför jag mådde så som jag mår. Jag har börjat gå till kuratorn nu, men är rädd för att säga för mycket och sedan bli skickad till socialen.
    • Mikael : Varför är du rädd för att bli skickad till socialtjänsten?
    • Milla : Du får gärna läsa mitt svar, nedan, där jag nämner IMA och alllmänna kurser på folkhögskolorna. Att din "vanliga" gymnasieskola skulle ordna distansundervisning för dig har jag tyvärr väldigt svårt att tro.
    Läs alla kommentarer

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Tråkigt att du har hamnat i en sådan situation. Du måste prata med kuratorn och skolsköterska på din skola. Skolsköterska kan förmedla kontakt till skolläkare och/eller skolpsykologen. Det bästa vore om du kunde få behandling och börja må bättre! Säg att du skaffar dig teoretiska kunskaper i några gymnasiekurser, men mår fortfarande dåligt och kan därför inte jobba eller läsa på ngn ordinarie utbildning, vad ska du göra sen? Att veta mer, kunna mer är jättebra, men "sen då"?... Tanken är ju att du ska kunna jobba och bidra med dina kunskaper och färdigheter till samhällsutvecklingen. Man kan givetvis hoppas att bara för att tiden går så kommer du må bättre "av sig självt", men om det inte riktigt blir så? Därför tycker vi är på FRåGA SYV att det är viktigt att försöka få fram varför du mår dåligt och vad som behöver ske för att du ska må bättre.

    ang. läsa gymnasiet på Distans
    Det finns Korr-on-line/distansgymnasiet men den erbjuder bara högskoleförberedande program, ej något yrkesprogram.

    Det finns också ett ganska "speciellt gymnasieprogram" som heter INDIVIDUELLT ALTERNATIV (IMA). På IMA får varje elev tillsammans med personal (studie- och yrkesvägledare, mentor och kurator) sätta ihop Individuell studieplanering, där även praktik kan ingå; vissa elever på IMA går endast på praktik (i alla fall under vissa perioder). Mål med studierna kan vara olika, men övergripande mål är att eleverna blir "anställningsbara": antingen direkt efter gymnasiet eller på sikt, efter ytterligare studier. Platserna på IMA är mycket dyra och eleverna får inte fritt välja gå där, utan placering sker i samråd med kuratorn och rektorn.
    Ännu en möjlig alternativ för dig är att söka till en folkhögskoleutbildning. Det finns Allmänna kurser som har som syfte att ge "allmän gymnasiekompetens" men ofta med viss "knorr" i form av estetisk inriktning (bild eller musik), eller friluftsinriktning eller kristen inriktning - du får i alla fall gärna kika på den studieformen "folkhögskola" (finns cirka 150 folkhögskolor i Sverige och de som ligger långt utanför stora städer brukar även ha Internat/studerandeboende). Om du är 19 år är du tillräckligt gammal för att få börja på en folkhögskola (man ska, som regel, vara minst 18 år eller nästan 18 år, fylla 18 under första terminen - för att få börja på en folkhögskola).

    Studie- och yrkesvägledare
    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej! SYV Milla ber dig ta kontakt med elevhälsan om inte det är så att du redan har den kontakten.
    ang.läsa på distans, så finns det flera problem med det: du går ett yrkes-, alltså ett Praktiskt program och det ingår även obligatorisk praktik, APL som man gör på arbetsplatser. Sedan är det så att det är svårt och mycket dyrt för skolan att anordna ett speciellt upplägg för en elev och skolan kommer inte höra det i fall den inte är tvungen att göra det: om du har diagnos och stark rekommendation från t.ex psykolog att läsa på distans då kan skolan eller utbildningsförvaltningen försöka få extrapengar för att anordna ett speciellt upplägg för dig; sådant brukar ta tid, det sker inte över en natt.

    Jag tänker också på Lärling när man läser yrkeskurserna på arbetsplatser och endast teoretiska kurser i skolan; som lärling är man på skolan på halvtid och resten - på arbetsplatserna.