Elev

    Hej Jag har en fråga angående behörighet. Är det bra att man bara hamnar i urvalsgrupp 1(B1) eller det är bäst att man få ut examen och sen komplettera för att hamna i båda grupperna för att ha en större chans att komma in på utbildningen? MVH

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ziba!
    i varje urvalsgrupp har man en "ny chans" att komma in - på så sätt är det bra att prövas i flera urvalsgrupper. Men det handlar också om hur snabbt man kommer in på sin drömutbildning: är man behörig direkt efter gymnasiet, har man viss chans att komma in direkt (alla behöriga prövas ju till utbildningen), och även om man har lägre meritvärde, så kanske man kommer in i HP-urvalet (resultat av högskoleprovet). Sedan, om man inte kom in, kan man försöka höja sitt meritvärde och söka nästa gång och då prövas man i både BI och BII (i kompletteringsgruppen med det högre meritvärde som man fick genom en komplettering).
    Så, rådet jag vill ge är att försöka bli behörig snarast möjligt, att göra högskoleprovet så många gånger man kan och att i fall man inte kom in på sin drömutbildning, försöka sedan höja sitt meritvärde så mycket man kan och söka igen; och att även söka till samma utbildning på olika orter (på varje ort har man en ny chans att komma in).

    • Elev : Tack för svar, har frågat er om att det är bra att läsa engelska 7 och ni röstade på det. Så har anmält mig till den här kursen men så också matte 4 för tänkte höja meritvärdet. Men problemet är att kursen är svårt och har läst matte 3b. Hur jag kan förbereda mig? Ska jag läsa matte 3c? Rekommenderar ni att jag ska läsa matte 4? Då blir det 2600 p. Eller göra en prövning i en annan kurs? Massa frågor men är så tacksam för att ni finns här.(:
    • Anna :

      Repetera/öva matte och även bedriva självstudier "framåt" i matte kan man med hjälp av en mycket bra gratis sida - Matteboken - matte 3 är upplagd på https://www.matteboken.se/lektioner/matte-3 Om du är godkänd i matte 3b, kommer komvux inte ge dig plats på matte 3c (komvux anser att det är "samma kurs" men du kan givetvis försöka komma in på matte 3c först och läsa matte 4 sen, i så fall); jag tror, som sagt, inte att komvux ger dig plats på matte 3c.
      Hur mycket du höjer ditt meritvärde med hjälp av nya kurser som ger meritpoäng och/eller via prövningar kan man inte säga på förhand; för det första så vet man inte om du får godkända betyg. Det som är bra är dock att du inte kommer sänka ditt meritvärde även om du får låga betyg. Får du godkända betyg i meritpoängsgivande kurser får du en höjning. Hur stor höjningen blir beror på hur högt betyg du får.
      I prövningar är det så här: svårt att hitta var man kan göra prövningar. Om man gör prövning är det inte säkert att man får högre betyg än man redan har. Får du högre betyg än du redan har, höjer du ditt jämförelsetal (men med hur mycket beror på skillnaden mellan det betyget du har och det betyget du får + hur stor kursen är, t.ex fysik1a är 150p.kurs och religion1 är 50p.kurs - skillnaden här blir "tre gånger" i volymen, alltså vad kursens betyg "väger" inom ditt jämförelsetal). Höjer man ett "snäpp" t.ex från B till A i fysik1a blir höjningen + 0.15 och i religion1 --- endast + 0.05 (alltså är det 3 ggr fördelaktigare att höja från samma betyg till samma betyg, t.ex från C till B i en 150p.kurs jämfört med en 50p.kurs). De flesta kurser är á 100poäng och då höjer du ditt jämförelsetal med + 0.1 på varje "snäpp", t.ex från B till A.