Johannsonsv

    Hej! Jag pluggar just nu naturkunskap 2 på komvux, då jag inte läste det i gymnasiet och det krävs för behörighet till arkitektlinjen som jag gärna vill plugga. Jag vill dock även söka andra utbildningar som inte kräver Nk2. Min fråga är, kommer mitt meritvärde påverkas av Nk2 i dessa andra utbildningar jag söker, även om de inte kräver kursen, och kommer jag att hamna i en annan urvalsgrupp eftersom jag har kompletterat med en till kurs, även om den kurs jag läst till inte krävs för utbildningen? Vet att jag kommer hamna i en annan urvalsgrupp i arkitektansökan, men skulle det bli så i tex juristprogrammet, där jag redan är behörig?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    ditt meritvärde påverkas inte av Nk2 till andra utbildningar du söker, alltså utb.,som inte kräver kursen. Du kommer inte heller att hamna i en annan urvalsgrupp (BII; kompletteringsgruppen) eftersom du har kompletterat med en till kurs, om den kurs du läst inte krävs för utbildningen.  Söker du till juristprogrammet, där du redan är behörig, prövas du i BI, direktgruppen och du prövas med det meritvärde som du har på dina gymnasiala betyg, utan kompletteringar (eftersom kompletteringar ej behövs, för du är ju redan behörig).

    Undantag: om du är behörig, t.ex till juristprogrammet men "kompletterar" med kurser som ger dig fler Meritpoäng, då kommer du prövas både i BI och i BII (i BII med det högre meritvärde). Om meritpoängen var god läs på gymnasieGuiden.se/meritpoäng

    Studie- och yrkesvägledare