Denis
    Har hört om att man ska välja kurser som ger merit (moderna språk 4-6, matte 3 och Engelska 7). När jag kollar kursplanen till olika skolor brukar jag inte se Engelska 7 men Engelska 6 finns. Min fråga är då om alla gymnasieskolor har de tre ämnena i den nivån?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Denis,

    om Meritpoäng för dig som ska läsa mot Examensbevis, var god läs på www.gymnasieguiden.se/informeras/merit

    Det är godkända betyg i moderna språk 3 och 4, Engelska 7 och "högre kurser i matematik" som ger meritpoäng.

    Engelska 6 ingår i Grundläggande behörighet, dvs är en av kurser som krävs /godkänt betyg/ för att bli behörig till högskola/universitet, därför erbjuder alla gymnasieskolor eng 6.
    Eng 7 krävs inte för behörighet, men ger meritpoäng; därför är det många elever som vill läsa eng 7 och gymnasieskolorna försöker erbjuda eng 7; dock är det också tyvärr Lärarbrist och de obligatoriska kurser prioriteras; därför är det så att gymnasieskolorna försöker erbjuda eng7 men det kan inte garanteras.

    Ang. moderna språk - så ingår en eller 2 kurser moderna språk i några nationella gymnasieprogram som Obligatoriska; men i många program ingår de inte som obligatoriska kurser, men kan då läsas ändå, som valbara kurser. Här är man beroende av lärare som kan undervisa i de språken som finns eller inte finns /det är tyvärr lärarbrist/.
    Vilket program på gymnasiet är du intresserad av?

    Ang. utbilldning på Ekonomiprogrammet - så läser man en kurs Moderna språk som Obligatorisk kurs. Om man fortsätter med samma språk som man läste på grundskolan, läser man i så fall Moderna språk 3 på gymnasiet och den kursen ger 0,5 i merit.
    Börjar man med ett nytt språk, nybörjarkurs, moderna språk 1 - för man inte meritpoäng för betyg i den kursen, men om just din gymnasieskola har möjlighet att ge dig Moderna språk 2 och 3 - då får du merit för mod.språk 3; Kan du läsa mod.språk 4 - får du 1,0 i merit för godkänt betyg i den kursen och då sammanlagt 1,5 /max inom moderna språk/ - inom moderna språk.

    Eng 7 får läsas som en kurs inom Programfördjupningen, men om just din gymnasieskola kommer att ge möjlighet att läsa just eng 7 går inte att säga på förhand. Detta pga lärarbrist och för att många elever vill läsa eng 7, just för att den kursen ger 1,0 i merit + att det är bra att kunna mer engelska - om man vill läsa utomlands efter gymnasiet och att eng. är bra att kunna, oavsett om man läser vidare eller arbetar. Och när fler elever vill läsa engelska och färre lärare som vill arbeta som lärare - blir det obalans, tyvärr... och pga det kan man inte garantera att alla som vill läsa eng 7 får göra det.