Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    utbildning till undersköterska ligger i Sverige på gymnasial nivå och ges, som regel, på V0-programmet (för ungdomar under 20 år) eller på komvux (för vuxna). För behörighet inför utbildningen till Undersköterska krävs att man har "grundskolekompetens".
     Vad är "grundskolekompetens"?
    När man som vuxen söker läsa på gymnasial nivå, på komvux, då brukar komvux vilja se godkända betyg i svenska (eller svenska som andraspråk), engelska och matematik motsvarande årskurs 9-betygen i den svenska grundskolan.
    Vad gäller utbildning till  just Undersköterska så brukar komvux kunna bortse från kravet på grundskolebetyg i engelska. Det krävs, alltså, i praktiken, att sökande till utbildningen till undersköterska kan påvisa att de har godkända betyg i "grundskolematematik" och i svenska grund eller svenska som andra språk grund (SAS grund).
    Om du har gymnasieutbildning från Lettland då kan du tillräckligt mycket matematik, men jag vet inte hur det med svenska för din del. Hur mycket svenska kan du? Bra om du har godkänt betyg i SAS grund men annars kan du be att få göra test i svenska på komvux, eller sök läsa SAS grund och när du får godkänt betyg i SAS grund, sök till undersköterska-utbildningen (du söker till komvux i den kommunen där du är folkbokförd).
    Vilka kurser behöver man läsa på komvux för att "bli undersköterska"?
    Vi rekommenderar läsa ett nationellt yrkespaket med kurser från vård- och omsorgsprogrammet
    utformat för arbete som undersköterska, se information på skolverket.se/undervisning/vuxenutbildningen/komvux-gymnasial/yrkespaket-inom-komvux/yrkespaket-vard-och-omsorg och skolverket.se/download/paket-unversköterska.pdf

    I kurs-paketet finns bland annat en kurs Samhällskunskap 1a1, 50 poäng. Du skriver om att din gymnasieutbildning från Lettland inkluderar "samhällskunskap"; det är därför möjligt att du inte behöver läsa Samhällskunskap 1a1, 50 poäng. Din utbildning till undersköterska blir i så fall 2,5 veckor kortare. Om du även redan har godkänt betyg i SAS 1 (första gymnasiekurs i Svenska som andra språk), kan din utbildning bli ännu fem veckor kortare.
    1.500 gymnasiala poäng som det nationella yrkespaketet "undersköterska" innehåller kan man hinna läsa på tre terminer, men komvux kan förlägga kurserna under längre tid, t.ex på två läsår eller komprimera utbildning till ett kalenderår.
    Om yrket undersköterska var god läs på Framtid.se/undersköterska
    Om studieformen komvux var god läs på Framtid.se/komvux

    Studie- och yrkesvägledare