Levone
    Jag är undersköterska och jag har två frågor. Tog studenten från vård- och omsorgsprogrammet i juni -16.
    Jag läste inriktningen funktionshinder som jag nu i efterhand ångrar. Jag vill jobba inom landstinget, helst på bb/förlossningen men eftersom jag läste Specialpedagogik som inriktning i trean och inte barn- och ungdomssjukvård så har jag inte behörighet till att jobba där.
    Därför vill jag nu läsa en barn- och ungdomssjukvårdsutbildning på distans för att bli barnundersköterska. Men jag vet inte om jag är behörig till denna utbildningen.

    http://www.distansutbildningar.se/skola/kunskapsutveckling-syd/specialistunderskoterska-barn-och-ungdom-516798

    Man måste ha jobbat minst ett år som undersköterska inom vård- och omsorg. Jag har i juni 2016 jobbat heltid i ett år inom stöd- och omsorg. Betyder det att jag inte är behörig då? Jag är ju ändå undersköterska liksom.

    Min andra fråga kommer här:
    Ansökan öppnar i februari 2017. Jag vet inte när kursstarten är än. Men betyder det att jag inte heller kan söka denna utbildningen då eftersom jag inte jobbat ett år än när ansökan öppnar? Kan väl tänka mig att kursen drar igång på höstterminen och DÅ har jag ju jobbat mer än ett år.

    Vill så gärna komma in på den här utbildningen så jag kan få jobb inom landstinget då jag verkligen inte trivs med mitt nuvarande jobb som personlig assistent. Jag känner att jag inte drar så mycket nytta av min utbildning som undersköterska då jag inte använder all den kunskap jag lärt min på vård- och omsorgsprogrammet. Det är så tråkigt för det känns som jag glömmer bort allt jag lärt mig när jag i mitt arbete inte jobbar med sådant jag läste på gymnasiet.

    Tacksam för svar!

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Levone,

    utbildning som du länkadet till är en YrkeshögskoIeutbildning. Det finns även andra YH-utbildningar som du kanske kan bli intresserad av som ligger inom samma kunskaps-område, kika gärna här >> där du på www.yhguiden.se kan se ca 20 YH-utbildningar, som är påbyggnad för undersköterskor.

    Du kan söka alla de olika yh-utbildningar, även om du inte är behörig. Yrkeshögskola kan erbjuda utbiIdningspIats även för obehöriga. Uppge i din ansökan att du viII bli prövad i "fri kvot", det är 20% av platser på yrkeshögskoleutbildningar där man kan komma in även som obehörig.

    Det speIar, aIItså, inte någon avgörande roII om du är behörig eIIer inte, sök! Mer arbetsIivserfarenhet är bättre men även utan tiIIräckIig arbetslivserfarenhet och även om man saknar vissa betyg, kan man ändå komma in.

    Och ännu en sak - sök fIera oIika YrkesghöskoIeutbiIdningar. Man söker varje YH separat direkt tiII yh-skoIa och oberoende av andra ansökningar.

    Tips! kika på www.yhguiden.se i mitten på februari, eftersom nya YH kommer att släppas ut vid månadsskiftet jan-febr.2017 och då kommer nya YH dyka upp mot mitten av februari.

    Hoppas du får nytta av mitt svar!

    Ha det bäst!

    DanieI SYV