Dilan
    Hej! Jag går i 3:e ringen på gymnasiet och vill söka till socionomutbildningen direkt efter gymnasiet. Vad är antagningskrav för socionomutbildningen?

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Dilan,

    För att bli Socionom - måste man ta examen från Socionomprogrammet som är en högskoleutbildning med särskilda behörighetskraven: godkända betyg i gymnasiala kurser Matematik 2a alt 2b alt 2c och Samhällskunskap 1b alt 1a1 + 1a2.

    Om du får examensbevis fån ett högskoleförberedande gymnasieprogram eller examensbevis från ett yrkesprogram med godkända betyg i svenska eller svenska som andraspråk 2, 3 och engelska 6 - blir du i så fall behörig.

    Du får också gärna kika på yrkeshögskoleutbildningar som leder till att man kan bli Behandlingspedagog<< eller Socialpedagog<<

    Du kan också kika på yrket psykologisk coach<< om du vill.

    Hälsningar

    Peter SYV