alva_h
    Hej!
    Jag har ett utländsk gymnaisebetyg och planerar att ansöka till högskole ingenjörsprogram, vilket krävs Grundläggande behörighet + Matematik 3c, Fysik 2, Kemi 1.

    Mitt betygsmedelsvärde från hemland är 17,33 (Skala 10-20).

    Eftersom jag saknade behörighet i svenska, engelska och fysik 2 läste jag några ämnen på komvux och fått följande betyg.
    SVA 1: B (17,5*100)
    SVA 2: A (20*100)
    SVA 3: C (15*100)
    Engelska 6: A (20*100) *läste direkt engelska 6 enligt resultat av nivåtest
    Fysik 2: C (15*100)
    (500 poäng, totalt 8750)

    Då räknade jag min merit så här:
    {((17,33*2500) + 1,2*8750)/(2500+500)} + Mk(2,00) = 19,94

    Har jag räknat korrekt? Och vilken urvalsgrupper deltar jag?

    Jag är lite osäker på SVA 1 eftersom jag såg ett exempel som inte räknar Svenska 1. (https://www.antagning.se/sv/betyg-och-behorighet/utlandsk-gymnasieutbildning/sa-har-raknas-betygen-om/rakneexempel/korosh-amneslarare_2019/)

    Tack på förhand!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Att räkna fram meritvärde på utländska betyg är svårt (komplicerat). De som inte jobbar specifikt och dagligen med den frågan kan lätt göra fel. Vi på FRåGA SYV jobbar inte specifikt med den frågan, utan endast kan ge allmän studie- och yrkesvägledning.
    Min uppfattning är att du kommer att prövas i BII (kompletterings-urvalsgruppen); detta för att du behövde komplettera med kursen i fysik (och inte endast i svenska och engelska).
    ang. den exakta uträkningen av ditt meritvärde vågar jag tyvärr inte svara... Som tur är behöver inte du själv räkna fram ditt meritvärde, utan det gör de som jobbar på Antagning.se när du har gjort din ansökan. Det är ändå deras uträkningar som kommer att gälla (inte din eller min). Vi på FråGA syv svarar på studievägledningsfrågorna sedan maj 2013 (alltså i nästan 11 år) och på den tiden har vi inte en enda gång varit med om att Antagning.se skulle räkna fel (så min fasta uppfattning är att man kan lita på att de räknar rätt).
    Jag vill råda dig att göra högskoleprovet (om du kan); med resultatet från högskoleprovet kommer du prövas i HP-urvalet också (samtidigt som du prövas i betygsurvalet); i varje urvalsgrupp har man en "ny chans" att komma in.
    Lycka till med din ansökan till svenska högskole-universitetsutbldningar!

    Studie- och yrkesvägledare