Klara
    Hej!

    Jag hoppas ni kan svara på en fråga som galler csn. Jag har sedan 2014 bott i Norge men bara sedan ett år varit officiellt utvandrad. Till høsten vill jag studera har i Norge men blev lite radd att jag inte ska få något studiemedel. I Norge måste man har arbetat 100% i två år før att ha ratt till studiemedel om jag førstått det ratt, jag har aldrig haft en fulltidsjobb her. Och nar jag laser om studiemedel i Sverige står det att man måste ha bott minst 2 år sammanhangande i Sverige de senaste 5 åren. Raknas det från att man blev utvandrad eller från det att jag flyttade till Norge och børjade jobba her? Vad har jag egentligen før møjligheter om det visar sej att jag inte har ratt till studiemedel varkens i Norge eller Sverige?

    Mvh. Klara

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Klara,

    vi råder dig vända dig till CSN för att det är de som bestämmer i frågor om studiemedel. Info om studier utomlands med stöd från CSN finns på csn.se/bidrag-och-lan/for-din-situation/studera-utomlands.html
    Det som kan spela roll är även om du är svensk medborgare eller inte. Sedan spelar det också roll vilken utbildning man vill gå, (för att även om man har principiell rätt till svenskt studiestöd), får man inte studiemedel för vilken utbildning som helst, utan det måste vara en "godkänd av CSN utbildning" och man måste studera på minst halvtid.
    Det är alltså fler regler än bara att man i princip ska ha rätt till studiemedel.
    Kanske kan CSN göra undantag - om speciella omständigheter finns... men det får man fråga CSN om.
    Börja med att läsa på CSN´s hemsida och sedan kan du ringa/maila till csn med specifika frågor om just din situation.

    ****
    Du frågar vad du kan göra om det skulle visa sig att du inte har rätt till studiemedel. Det som alltmänt finns att göra är att
    1. avstå från studier och göra ngt. annat - ex. jobba eller söka jobb
    2. försöka spara pengar så att man kan klara sig utan studiemedel under studietid
    3. hitta någon annan utbildning där man har rätt till studiemedel
    4. se om man kan hitta jobb eller annan sysselsättning, ex. kan starta eget och avstå från just de studier just nu, eller avstå helt
    5. se om man kan låna pengar på andra ställen än CSN, ex. lån hos släkt/vänner (privata lån) eller hos någon bank
    6. försök hitta en arbetsgivare där du tänkte ex. jobba efter din utbildning och fråga om de kan på ngt. sätt hjälpa till
    7. jobba vid sidan av studier - så att man klarar ekonomi under studietiden.
    ***********
    Hoppas någonting i mitt svar blir till hjälp.
    Lycka till!

    ANNA