Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    på gymnasienivå finns följande kurser i ämnet Modersmål:
    Modersmål 1
    Modersmål 2
    Aktiv tråspråkighet.
    Man kan inte ha olika krav inom en och samma kurs, beroende på hur mycket förkunskaper eleven har.
    Innehåll i kursen och betygskriterierna är desamma för alla elever som läser samma kurs.
    Kravet för att kunna ha rätt till modersmålsundervisning är att det språket talas dagligen hemma. Mitt råd är att du pratar med läraren som är din lärare i modersmål; förklara situationen för läraren och be om råd och tips.

    Studie- och yrkesvägledare