Elvina

    Jag gick nationella program försäljningen och serviceprogrammet då andra året i vårterminen på anpassad gymnasium. Jag läste programmensgemensamma ämnena med vanliga klassen. Till och med hade praktik på Lager157 som varade i 10 + 15 veckors praktik Men sen tyckte jag att jag vill byta till den vanliga gymnasiet med samma linje. I min förra skola tyckte att jag skulle gå på IM läsa den ämnena som saknar. Jag började på IM nu i höstterminen och de tyckte att jag ska börja på gymnasiet försäljning och serviceprogrammet från åk 1. Jag vet inte om min skola har skickat mitt gymnasiebetyg till den skola jag går nu. Vad jag har hört att man gick då samma linje och söker till annan gymnasiet med samma linje och börjar åk 3 direkt eftersom man har ju läst den kursen tidigare. Så jag tänkte att jag skulle kunna gå på försäljning och serviceprogrammet på en hel dag visa min kunskap vad jag kan om försäljning, service och bemötande osv. Är det möjligt om jag kan börjar åk 3 alltså nästa år.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    eleven har rätt att fullfölja den utbildning som hen har blivit ANTAGEN till (det gäller den skola och just den utbildning på just den skolan som eleven kom in, blev antagen till).
    För att bli antagen till ett nationellt program inom svensk gymnasieskola ska man vara behörig. Obehöriga får inte antas. För behörighet till nationella svenska gymnasieprogram måste eleven ha ett Slutbetyg från Grundskolan (ej från anpassad grundskola som fram till 2 juli 2023 hette Grundsärskola).
    Om eleven har slutbetyg från Anpassad grundskola (före 2 juli 2023 Grundsärskola) är eleven behörig till Anpassad gymnasieskola och i vissa fall till IM, introduktionsprogrammen.
    Alltså, om en elev gick på grundsärskola och har betygen därifrån så får eleven, tyvärr, inte antas till nationella svenska gymnasieprogram; detta för att eleven inte är behörig till de utbildningar och obehöriga får inte antas. Och det går tyvärr inte göra ett undantag från den regeln, i alla fall enligt min erfarenhet.
    Du får annars gärna kontakta skolverket och fråga skolverket - telefonnummer till skolverkets upplysningstjänst är 08-527 332 00.

    Studie- och yrkesvägledare