Hejsan,

    jag har nu ringt och pratat med en expert på Skolverket som säger så här: det finns ingen tidsgräns uppgiven i de dokument som styr gymnasieskolan - angående hur lång tid efter avslutade studier som eleven kan göra prövning på sin "gamla" gymnasieskola.

    En gymnasieskola kan erbjuda sin f d elev göra Prövning många år efter avslutad utbildning. Det saknas en "tidsuppgift" och därför kan skola erbjuda Prövning när som helst.

    Samma person kan också göra prövning på eller via komvux /t.ex på prövningsenheten, om en sådan enhet finns i kommunen/. Personen kan också göra Prövning i en annan kommun, på komvux eller på prövningsenheten i vilken kommun i Sverige som helst (hen behöver inte vara folkbokförd i den kommunen där hen gör prövning). Det saknas uppdelning angående om det är gymnasieskola eller komvux som har skyldighet att erbjuda honom eller henne möjlighet att göra prövning. Det spelar i detta fallet ingen roll om det är prövning i Gymnasiearbete eller i någon annan kurs som krävs för att kunna ta ut Examensbevis.

    Om varken sig gymnasieskola eller komvux vill erbjuda prövning - då har personen rätt att anmäla det till Skolinspektionen, som får besluta i vem som är skyldig att erbjuda prövning.

    Personligen tycker jag att det finns en fördel för eleven i att göra prövning på komvux. Detta för att hen kan i så fall ta ut Examensbevis från komvux och där kan hen ha 100 poäng mindre i sitt Examensbevis, dvs kan ta bort en icke-obligatorisk kurs, i vilken hen har lägre betyg. På så sätt får hen högre Meritvärde. Hen kan också passa på och läsa eller göra prövningar i några andra kurser - för att få ut Examensbevis från komvux med högre Meritvärde. Den möjligheten har inte hen på gymnasiet, som uppfyllde sina skyldigheter gentemot eleven och behöver inte ge honom möjlighet att läsa fler kurser eller göra prövningar i fler kurser, om det är enbart godkänt betyg i Gymnasiearbete som saknas för att hen skulle kunna få ut Examensbevis från gymnasiet.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp.

    ANNA