Katherine

    Hej Min dotter vill bli psykolog. Hon har autism och var hemmasittare i flera år och därför hoppade hon över moderna språk på högstadiet. Hon har läst japanska 1 och 2 på gymnasiet och har höga betyg i de flesta ämnen. Om hon hade istället pluggat moderna språk 3och 4 och fått bonuspoängen för det hade hon kunnat komma in på psykologprogrammet med sina betyg. Vad jag förstår från andra svar är det osannolikt att hon som redan har behörighet till högskolan kommer att erbjudas plats för att plugga japanska 3och 4 på komvux. Jag läste i ett svar till en annan fråga att man kan förvärva kunskapen på annat sätt och ta prövning för att få betyg och meritpoäng. Men erbjuder Stockholms kommun prövning i samtliga ämnen inklusive så ovanliga ämnen som japanska 3&4? Har man rätt till det? I så fall borde hon kunna plugga en termin japanska på Stockholms universitet och sedan ta provet. Tacksam för all råd. Det känns fel att hon inte ska kunna gå sin drömutbildning för att hennes särskilda behov inte tillgodosetts av skolan på mellan och högstadiet…?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    de som inte är gymnasieelever får göra prövningar i hela Sverige, i alla de olika städer/kommuner i hela Sverige. Skolverket säger att prövningar kan och bör erbjudas i alla kurser där det finns pågående undervisning. Var eller ens om pågående undervisning i Japanska 3 och 4 kommer erbjudas när det blir dags för din dotter att anmäla sig till prövningar, kan ju ingen på förhand veta, det får man se då.. Jag förstår att ett sådant svar om prövningar inte ger mycket hopp om en säker lösning. Men det är endast ett sådant svar jag kan ge, utifrån den verkligheten och reglerna som jag känner till.
    Men det finns andra lösningar:
    högskoleprovet
    och
    försöka få fler meritpoäng genom andra kurser, än Japanska 3 och 4.
    Med resultat från högskoleprovet prövas man i HP-urvalet.
    Maximalt antal meritpoäng som är 2.5 kan man få genom Engelska 7 (1.0 meritpoäng) och Högre kurser i matematik (1.5 meritpoäng). Läs gärna på gymnasieGuiden.se/meritpoäng -- t.ex kan man söka läsa matematik 3, 4 och 5 eller 3, 4 och matematik specialisering på komvux. Matematik 3 krävs för ganska många utbildningar på eftergymnasial nivå, t.ex om man vill bli Fastighetsmäklare eller Civilekonom och därför frågar komvux sällan varför man vill läsa matte 3. Matte 4 krävs om man vill bli Läkare, Civilingenjör, Veterinär eller Marinbiolog (bara för att ta några exempel); så det är inte alls "konstigt" att vilka läsa även matematik 4. Däremot krävs inte matematik 5 till någon svensk utbildning.
    Men även matte 3 och 4 (sammanlagt) ger 1.0 meritpoäng om man söker till psykologprogrammet (som kräver endast matte 2).
    Att ha max meritpoäng eller några meritpoäng, över huvudet taget, är inte en rättighet, utan en "eventuell möjlighet". Det finns många personer som av olika anledningar inte kunde, på gymnasiet, skaffa sig några meritpoäng, t.ex kan det handla om lärarbrist (finns ingen lärare som kan undervisa i ett visst språk och rektor kan ju inte trolla fram en lärare som inte finns... tyvärr). Jag förstår att det upplevs som orättvist att inte kunna uppnå sitt mål eftersom det finns "goda anledningar" men vi kan inte gå tillbaka i tiden och ändra det som redan har varit. Nu måste vi titta framåt och försöka hitta lösningar som kan fungera.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    Studie- och yrkesvägledare
    • Katherine : Hej! Tack för svaret. När det gäller japanska 3 och 4 erbjuds kurserna endast av NTI skolan på distans. Innebär det att NTI skolan har ett ansvar att erbjuda prövning? Tack för övriga tips!
    • Milla : Det där med "ansvar för erbjuda prövning" är en mycket-mycket komplicerad fråga... Alla som kan försöker undvika erbjuda prövningar; detta för att det kostar mycket mer att erbjuda prövning än den avgift som får tas (max 500 kr); för 500 kr går inte att ordna prövning för att lärartid kostar mycket mer än så - det är ju två lärare som ska involverade och två prov ska göras: den skriftliga och sedan, inför den muntliga delen, så bör frågorna skrivas individuellt för varje "prövande" utifrån de ska hen gav på den skriftliga delen. Så, detta går inte riktigt ihop - de som erbjuder prövning går "minus" i budgeten, och det är minst tusen kr. för varje prövning, troligtvis mer... så, min erfarenhet är att alla som kan "hänvisa någonannanstans" gör det. Du/ni får absolut fråga på NTI. Jag blir förvånad om de svarar Ja, var så god anmäl dig till prövning hos oss. Se på deras hemsida om det står någonting om prövningar. Jag tror NTI svarar att de säljer sina kurser till vuxenutbildningen(komvux) och att de säljer endast undervisning i kurserna, ej prövningar. Och komvux kan säga att "hos oss, på komvux, i egen regi, alltså i komvux-regi" så erbjuder vi inte de kurserna för att vi ej har någon lärare som kan undervisa, så vi kan inte erbjuda prövningar; det finns ju inte pågående undervisning i de kurserna i "komvux-egen-regi". Så tror jag tyvärr det kan bli... . Prövningsenheten i Göteborg erbjuder ganska många prövningar i diverse olika ämnen och även i många "ovanliga språk". Du/ni får höra med prövningsenheten i Göteborg, om ni vill. Men jag vet inte om de kan lova att prövning i ngn kurs kommer erbjudas i framtiden (i alla fall inte längre än för den innevarande terminen). Men det tar ju tid att skaffa sig kunskaperna... så det kan bli så att man skaffat sig kunskap men sedan ej hittar var man kan göra prövning. Inte alls ovanligt, tyvärr. Jag beklagar men kan inte ge ett annat svar och absolut inga garantier på att lyckas göra prövningar. Min rekommendation är att "i stället" satsa på högskoleprovet.
    • Katherine : Tack för svaret. Vilken crazy system… Bra att veta vad som gäller.
    • Milla : Men man kan också ha tur och hitta var man kan anmäla sig till prövningen. Jag håller med dig om att det är ett "konstigt/crazy" system med prövningar. Vi, studievägledare, får ofta frågor och klagomål om prövningssystemet. Vi har många ggr försökt påtala det i olika sammanhang men ännu inte lyckades åstadkomma ngn ändring. Suck :(
    • Katherine : Hej
    • Katherine : Jag vill informera om att NTI skolan erbjuder prövning i de ämnen de undervisar i inklusive japanska 3och 4. Först till kvarn vad gäller platser på prövning dock.
    • Milla : Jättebra! Tack för informationen.
    Läs alla kommentarer