elev
    Jag ska hålla information/undervisning i halvklass. Jag ska berätta om tidigare yrken som funnits som inte finns kvar, nya yrken som tillkommit och yrken som kommit tillbaka. Har ni tips om hur ja ska börja? Och hur och på vilket sätt ska jag aktivera eleverna i deltagandet?

    Kommer bara använda mig av whiteboard. Eller ska jag ha bilder på yrken så får de gissa va det är för yrke? O sen ge info. Dock har jag bara 30 min. Och det är på en grundskola. Årskurs 7.

    Typiska frågor jag tänkte ställa är bland annat. Varför tror ni att yrken försvinner? Hur tror ni att det påverkar samhället? Framföra en diskussion lite.

    Undrar även om ni har en länk om yrken som försvunnit och tillkommit.

    Tack!

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Sajt med ca 800 yrkespresentationer som vi rekommenderar är www.framtid.se

    för att engagera elever rekommenderar vi att de får göra jobbet själva: välja vilka yrken de är intresserade av och hitta info om dem och presentera den för resten av klassen...

    vilka yrken som försvunnit är det mer ämne Historia, än vägledning... Det som jag personligen tycker är fascinerande: på gravstenar från 50 år sedan står det... T.ex Sven Svensson, skomakare och hans fru Anna... Kvinnorna var ofta hemmafruar och mannen hade samma yrke hela livet. Dagens ungdomar kommer byta yrken flera ggr (de flesta i slla fall). Intressant och nyttigt att fundera över varför en sådan stor förändring... Varför har inte folk samma yrke hela livet längre. Och pga man kommer förmodligen byta yrke och kanske flera ggr är det viktigt att vara förberedd på det genom att skaffa sig breda och stabila allmänna kunskaper samt kunskap om hur man hanterar förändringar och hur man lär sig nya saker.

    Fråga eleverna om de vet vad deras mor-&farföräldrar hade för yrken. De som vill, får berätta om sina släktingars yrken och jämföra med föräldrarna. Troligtvis har de flesta mor-&farföräldrar haft ett yrke hela livet och ofta samma yrke som sin far men det finns undantag som också är intressanta.

    Ett bra historiskt inslag skulle vara om du berättade om dina föräldrars och deras föräldrars och farfars föräldrar ... Deras yrken... Kanske ngt yrke som någon av de hade som inte längre finns eller innehållet är mycket förändrat: t.ex min mormors far var storbonde. Hans dotter (min mormor) blev läkare och hennes dotter (min mor) blev lärare och alla de yrken har förändrats mycket. Dagens bonde kör traktor men på den tiden när min mormors far var bonde, fanns inga traktorer, det var hästar som man "körde" ... Min mormor ( läkare) kunde inte bota enkla infektioner pga penicillin var inte uppfunnen än... Och när min mamma började år 1950 jobba som lärare var hon "kunskapens källa", informationbank (det fanns ingen internet) fanns inne i lärarens huvudet. Det heter samma "lärare" men innehållet i yrket är mycket förändrat.