Alva
    Jag skulle jättejättegärna vilja åka till USA och gå på high school någon gång under gymnasietiden. Men jag fastnar lite på grejen med att man måste gå om året sedan i Sverige. Jag har tänkt och tänkt och kan inte komma på något sätt det skulle bli bra: jag skulle hata att vara efter mina kompisar!!

    Så då tänkte jag att jag kanske kunde åka an termin bara (ex första terminen i tvåan). Då kanske jag kunde komma tillbaka och ta igen det jag missat medan jag går andra terminen? (Kanske plugga under jullovet??) Jag har frågat EF och Hvitfeldska (där jag planerar att kanske gå, går i nian nu), och de säger att jag skulle få gå om ändå. Men vadå, skulle jag bara göra ingenting i ett halvår då medan jag väntar på att börja om? Jag har varit med om elever som tex varit 'sjukskrivna' i ett halvår för att de ex varit deperimerade eller opererats, och sedan har de kommit tillbaka och fortsatt som vanligt. Så jag förstår inte.

    Finns det något sätt att komma förbi det här med att gå om, men ändå åka? High school är min dröm, men att behöva gå om skulle förstöra hela grejen för mig. Jag är beredd att jobba hur hårt som helst!!

    Just det, ett annat problem jag stött på. De enda jag fått kontakt med är EF, och enligt dem kan jag inte åka på high school alls eftersom jag är amerikansk medborgare (jag är halvamerikan). Är det så för alla organisationer?

    SÅ tacksam för hjälp!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Ta kontakt med http://www.rotarystudent.se och fråga hur de ställer sig till din halvamerikanska bakgrund ...

    Angående gå om eller läsa ikapp på gymnasiet, så är det en ekonomisk fråga för en gymnasieskola ... Att handleda en elev som var borta en termin tar tid och därför kostar extra pengar och skola får ju samma statsbidrag for dig som för en annan elev som inte kräver extra insatser. En annan sak är också att skola ska hålla en Tom plats för dig i en hel termin som ger "minus i kassan", för att under tiden du är borta får inte skola statsbidrag för dig och sedan måste skola sätta in handledning, individuella prov och hjälp för dig som kostar extra. Och då skapar det också "exempel", dvs om du får göra så, då borde andra elever på skolan också få, annars blir det orättvist ... Varför får inte andra om du fick?

    En populär skola brukar ha kö till sina platser och det är ekonomisk fördelaktigt att inte ha tomma platser och att inte behöva sätta in extra insatser, utan köra samma upplägg för alla elever samtidigt, annars så har inte skola råd anställa behöriga lärare, som kräver högre löner och obehörig lärare har inte längre rätt att sätta betyg.

    Mitt förslag är att du funderar på följande alternativ

    - läsa hela gymnasiet i USA

    - läsa på IB programmet som är internationella programmet och då kan du flytta från ett land till ett annat

    - läsa i USA efter det att du är färdig med svensk gymnasial utbildning

    För jag har svårt att tro att du hittar skola som går med på de villkor som du ställer, men om du efter ankomst till Svetige hittar en skola som har tom plats, kanske tar rektor in dig då men hur mycket hjälp du får för att läsa ikapp, är det ingen som på förhand vet.

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Tack så jättemycket för svaret! Jag har inte tänkt på det på det sättet förut - nu förstår jag bättre! Och tack för tipsen! Det är nog till stor hjälp.
    • Milla : Bra om mitt svar blir till hjälp ! Lycka till!;)