Natan

    Hej Det är nämligen så att jag sökt till arkitektutbildningen samt gått vidare till arkitektprovets delprov 2. Men jag har fått besked av en lärare för två veckors sedan att jag inte kommer få ett godkänt betyg i Svenska 3. Där jag ansökt till ett sommargymnasium, min fråga är då hinner jag få ett godkänt betyg för ansökningen till arkitektprovet? Eller måste jag vänta tills nästa arkitektprov eftersom det inte står inskrivet att svenska 3 är godkänt?.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Natan,
    du måste bekräfta att du är behörig sökande senast 21 juni 2022. I grundläggande behörighet ingår godkänt betyg i svenska 3 eller SAS, svenska som andraspråk3. Utan godkänt betyg i en av kurserna på nivå3 i svenska kommer du få ut Studiebevis och det ger inte grundläggande behörighet till högskolestudier.
    Att arkitektutbildningen skulle öppna för SEN ANMÄLAN är ganska otroligt för att det är en av de mest populära utbildningar. Därför tror jag tyvärr inte du kan bli aktuell för antagning till någon högskole-universitetsutbildning med start hösten 2022.

    Om du får göra steg2 eller del2 i provet, så är det bra erfarenhet att ha gjort det. Jag vet inte om du skulle kunna spara ditt resultat - t.ex vi säger att du gör mycket bra ifrån dig på arkitektprovet men du kommer inte bli antagen pga du inte har examensbevis. Då är frågan om du eventuellt skulle kunna använda det höga resultatet från arkitektprovet vid nästa antagningstillfälle till arkitektutbildningen? Den frågan kan inte jag svara på utan det blir en fråga till de som jobbar med antagningen till arkitektutbildningen. Oavsett, så tycker jag det är bra att göra provet - då vet sedan hur det går till men tyvärr kommer du med 99.99%-säkerhet inte kunna påbörja någon högskole-universitetsutbildning till hösten. Att du på ett sommargymnasium skulle hinna få ut godkänt betyg i svenska 3 senast den 21 juni är ganska otroligt. Det är ju endast cirka 2 veckor (max 3 veckor) efter det att du slutat årskurs 3 (vilka datum är sommargymnasium förlagt? när slutar undervisningen? när kan du förväntas få godkänt betyg i svenska 3?).

    • Natan :

      Tack för svaret, sommargymnasiet är mellan dagarna måndag 13 juni–fredag 8 juli. Jag är inte säker på när jag får godkänt betyg. Man får ha arkitektprovs resultatet samma år man gjort det. Men får inte spara arkitektprovsresultatet för nästa år (2023)

    • Julia : Ok, även om du inte får spara resultatet är det bra erfarenhet att ha genomfört provet. Om sommargymnasiet börjar 13 juni kan du inte få betyget 8 dagar senare, den 21 juni och får du betyget efter 21 juni då är det för sent att bekräfta att du är behörig. Och OBS! du behöver få ut EXAMENSBEVIS. Det går inte påvisa behörighet genom ett Studiebevis + godkänt betyg i svenska 3, utan du måste få ut ett dokument som heter Examensbevis och det tar tid - kan ta några veckor, och speciellt på sommaren, när många har semester.