Abdul abbas

    1.Jag vill ha utbildning som är lätt att studera till och man har möjlighet att göra om visa del av kursen om man inte klarar det inte hela kursen. man gör inte om hel provet utan bara en del som man inte fick godkänd på. 2. har möjlighet till distans jobb efter utbildningen och distans studier när man studerar. 3. och att den är eftertraktad på arbetas marknaden och har bra framtid. 4. max ett års lång utbildning eller två, det är viktig att den är på distans. 5. man har möjlighet att jobba på sin egen takt och (inte stressigt) och ger bra lön. 6. jag behöver detaljerad förklaring på uppgiften och tydlighet när jag behöver den under utbildningen på grund av läs och skrivsvårigheter dyslexi. ... här kommer fråga vad heter den utbilndinges som uppfyller mina önskningar??

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Det låter som att du letar efter en flexibel och praktisk utbildning som också är marknadsrelevant och kan genomföras på distans. Baserat på dina kriterier, överväg följande utbildningsvägar:

    1. **Yrkesutbildningar inom IT och teknik**: Dessa är ofta mycket eftertraktade på arbetsmarknaden. Många sådana kurser erbjuder flexibla studiealternativ och möjlighet att omtenta specifika delar. IT-relaterade jobb erbjuder ofta möjligheten att arbeta på distans.

    2. **Utbildningar inom Digital marknadsföring**: De utbildningar går ofta på max 2 år och erbjuder ofta flexibelt lärande, samt är väl ansedda på arbetsmarknaden. Exempel på utbildningen inom yrkeshögskola: utbildning/salj-marknadshogskolan/digital-marknadsförare

    3. **Specialiserade yrkesutbildningar**: Till exempel inom grafisk design, webbutveckling, eller bokföring. Dessa utbildningar är ofta korta, praktiska och ger goda möjligheter till distansarbete.

    För att hitta den utbildning som bäst passar dig, överväg att kontakta studie- och yrkesvägledare på komvux i den kommunen där du är folkbokförd. Hen kan under ett längre vägledningssamtal ge dig mer detaljerad information om kursstrukturer, stöd för studenter med dyslexi, och arbetsmarknadsperspektiv.
    OBS! kom ihåg att många utbildningsinstitutioner idag erbjuder resurser för studenter med läs- och skrivsvårigheter, så det är viktigt att fråga om dessa när du undersöker dina alternativ.

    Studie- och yrkesvägledare
    • Abdul abbas : Hej, tack så mycket för information.
    • Abdul abbas : Jag vill ha utbildning som är helt på distans när man läser den. 2. ger möjlighet till distansjobb 100 %. 3 .är eftertraktat på arbetsmarknaden och ha bra Framtiden och ger bra lön. 4. och lätt att läsa och man har möjlighet och göra om en del av kurserna när man inte får godkänd på del och inte hela kursen med hjälp och stöd. 5. behöver detaljerad stöd och förklaring På grund av läs och skriv svårigheter dyslexi och Koncentrationssvårigheter och behöver man mer tid och att göra uppgifterna och behöver ställa många frågor få den besvarad på detaljerat sätt. 6. som leder till att man kan jobba utomlands och var som helst i världen. nämn gärna ett antal utbildningar som är helt på distans och leder till distans jobb vilken är dem? jag har bokat tid med studie och yrkesvägledare så att jag kan diskutera närmare men nu vill jag veta vilken utbildningar som är helt på distans tack för svaren
    • Abdul abbas : jag vill gärna veta vad utbildningen heter så att jag kan söka den omedelbart?
    • Milla :

      Utbildningar som är "helt på distans" heter "distans utan obligatoriska träffar" (de utbildningarna är ganska få). Det finns ingen utbildning (i alla fall känner inte jag till någon sådan utbildning) som skulle ge möjlighet till distansjobb 100%. Så dina önskemål faller redan på punkt nummer 2 i din kommentar. Boka tid för vägledningssamtal med studie- och yrkesvägledare på komvux i den kommunen där du är folkbokförd; ni får diskutera dina önskemål och vilka av de som är möjliga och vilka som är omöjliga. Ingen SYV eller ngn annan kan införa 100% jobb-garanti, i alla fall inte i Sverige. Det som kan finnas att man anställs t.ex som Spårvagnsförare eller som Kabinpresonal/kabinbesättning (flygvärd/flygvärdinna) och får utbildning på arbetsplatsen med lön och då har man redan jobbet under sin utbildning men klarar man inte av utbildnings-delen inom sin anställning, då blir man uppsagd -- det är så nära 100%jobbgaranti man kan komma. Men sådana jobb där man får utbildning under tid man redan är anställd och får lön är väldigt få och de som jag känner till är inte på distans. Man kan ju inte (i alla fall inte än) jobba som Spårvagnsförare eller som Kabinpresonal/kabinbesättning på distans; kanske i framtiden när robotar/AI kör olika fordon och ombord på flygplan är också robotar/AI som serverar mat och svarar på passagerarnas frågor så kanske de som styr och övervakar robotar kan finnas "var som helst" och jobba på distans men där är vi inte ännu... :)

    Läs alla kommentarer