Sssshbg

    Hej Jag studerar till tandsköterska första året, och ska börja snart min LIA 1! Hittade ingen praktik plats och kliniken jag vill ha min LIA på kunde inte ta emot mig! Kan jag på något sätt skjuta upp min LIA tills att kliniken kan ta emot mig? Min lärare hjälpte mig att hitta LIA plats men det låg ganska långt bort! Går det att lösa genom att köra sin LIA under sommaren eller senare i utbildningen? Och så undrar jag vad händer om jag säger nej till den LIA platsen läraren fixat åt mig? Blir jag underkänd i kursen om jag inte genomför LIA? Behåller jag mig plats i utbildningen??

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    jag kan tyvärr inte ge dig ett "avgörande" svar på din fråga; frågan är inte helt vanlig... och jag är inte expert på den typen av frågor. Det jag som allmän studievägledare kan säga är att du måste genomföra LiA och bli "godkänd på din LiA" och det gäller alla LiA-perioder, för att i annat fall kan du inte ta ut din yrkeshögskoleexamen som Tandsköterska
    Du skriver att din lärare hittade en LiA-plats för dig som ligger "långt bort" men hur lång tid skulle det ta för dig att pendla /enkel väg, med kollektivtrafik? Jag förstår att det tar på krafterna att pendla långt... men var finns det garanti på att den kliniken där du vill ha din LIA ska kunna ta emot dig senare? Även om kliniken "lovar" att de ska kunna ta emot dig på LiA senare, så kan det hända ngt så att kliniken ändrar sig... Jag tänker också på att du kanske kan gå LiA-2 på den kliniken du vill göra LiA och att du försöker "genomlida lång pendling" under LiA-1? Det finns också andra saker du kan göra - t.ex fundera på att veckopendla (hitta övernattningsmöjlighet på eller nära orten där LiA-platsen finns och åka hem på helgerna)?
    Se om du själv kan hitta en LiA-plats närmare där du bor. Om ingen sådan plats finns, vad har du för alternativ? Att "skjuta upp" din LiA... till när? hur långt fram? som sagt, kan jag inte se att du kan få ngn garanti på att den kliniken där du vill göra LiA ska garanterat ta emot dig senare... Du får gärna kontakta MYH, myndighet för yrkeshögskola, och se vad de svarar.
    Mitt råd är att försöka genomföra LIA inom vanlig tid; kan du inte hitta en LIA-plats närmare, försök ordna så att du kan gå din LIA där din lärare hittade en plats. Fundera kanske t o m på att permanent flytta (i alla fall på sikt) --- jag tänker så här: om det är svårt att hitta en LIA-plats när där du idag bor, var ska du då jobba efter din examen som Tandsköterska? Kanske smart att planera att flytta till en ort där arbetsmöjligheterna för Tandsköterska är mycket goda?

    Studie- och yrkesvägledare
    • Sssshbg : Tack för svaret! Men jag undrar också vad skulle hända om man blev sjuk under sin praktik period. Kan tänka mig man blir underkänd på kursen men hur tar man igen det?
    • Milla : Det får nog "lösas på plats" (i mån av möjlighet). Olika situationer kan uppstå... beror också på hur lång tid man missar av LiA-n. En vecka går nog att ta igen genom att förlänga LiA med en vecka, t.ex men är man borta under lång tid, kan man inte få godkänt på praktikperioden. En lösning skulle vara att få "anstånd eller studieuppehåll" med förhoppningen om att kunna "hoppa på" samma utbildning nästa temin eller år; men det beror också på den utbildningen kommer på just den skolan finnas senare... Även om det finns beviljad studiestart (planerad start) är det inte 100% att den utbildningen ska starta senare (av olika anledningar kan utbildningar ej starta, kan t.ex bero på lärarbrist eller för få sökande till utbildningen eller ngt annat). Kommer inte samma utbildning starta senare, kan du ju inte hoppa in i den utbildningen som ej finns, eller hur? Kanske kan du i så fall försöka hoppa in i en utbildning på annan ort, på en annan skola? Här kommer det bero på om de har (då det gäller) ledig plats på sin utbildning. Någon allmän rättighet att få möjlighet att fullfölja sin eftergymnasial utbildning finns inte. I Sverige är det endast grundskola som är obligatorisk. All utbildning på högre nivå än grundskola (även gymnasiet) ges i "mån av möjlighet". finns det ej rimlig möjlighet, så blir det "inget av det", så kan man kanske säga... Då har du dina godkända betyg i de kurserna som du fick betygen i; de kan du uppge i din CV när du söker jobb eller söker en annan utbildning. Du får också samråda med MYH, myndighet för yrkeshögskola.