Miriam

    Hej, Har läst en kandidatexamen i ca 2 år, men det är inget jag vill arbeta med utan drömmer om att arbeta med mode. Har inte första hand inte har tänkt läsa just modevetenskap, för det känns som en begränsad utbildning, och vill inte bli arbetslös. Jag vill läsa något som behövs på arbetsmarknaden, och som inte är beroende av att jag enbart arbetar inom mode med det, men som ändå är relevant. Med det menar jag att jag på det sättet kan bryta mig in på modespåret här i Sverige, men att jag samtidigt kan jobba med annat med den utbildningen om jag inte hittar ett sådant jobb på direkten, och om det inte skulle gå kan jag i sådana fall söka mig till en master längre fram. Har sett att program inom relevanta områden som PR, marknadsföring, design, och sociala medier kräver matematik 3b, men funderar på om det även kräver det om man sätter ihop ett eget program, eftersom jag redan läst 90 hp? Tänker att jag vill välja marknadsföring som huvudområde? Har försökt att söka på studera.nu bland annat, men har inte sett något kandidatprogram som heter exempelvis något med marknadsföring. Tänkte även tillägga att jag inte är intresserad av IT program som programmering och sådant.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Se listan på studera.nu/jamfor-utbildning?q=marknadsföring-kandidat - den listan får man fram genom att på www.studera.nu lägga "filter" Marknadsföring + bocka i "kandidatexamen" rutan. Vill du uppnå kandidatexamen "inom marknadsföring" så finns det tre huvudvägar att gå:
    - läsa ett kandidatprogram med relevant inriktning som är marknadsföring eller "liknande"...
    - "skugga ett program" (det betyder att man läser samma kurser som ingår i programmet men som fristående kurser)
    - sätta ihop till egen kandidatexamen (och då ska man ha minst 90 högskolepoäng inom sitt huvudämne + kandidatkurs med godkänt betyg och vilka de "resterande" - upp till 180 hp - som du får ta in bestämmer den institutionen där du vill ta ut din examen).
    Du får också gärna kika på olika yrken på www.framtid.se t.ex kan du börja med att kika på yrken:
    yrke/garment-technical-designer
    yrke/mönsterkonstruktör
    yrke/tillskärare
    yrke/textilekonom
    yrke/modevetare
    yrke/moderedaktör

    Studie- och yrkesvägledare
    • Miriam : Hej Milla, att ” Se listan på studera.nu/jamfor-utbildning?q=marknadsföring-kandidat - den listan får man fram genom att på www.studera.nu lägga "filter" Marknadsföring + bocka i "kandidatexamen" rutan” var det första jag gjorde. Har dock inte läst matematik 3b och undrar om det går att läsa det utan att ha gjort det, och att tillgodose sina tidigare 90 hp?
    • Milla :

      Vad gäller matematik 3 så är det så att svenska lärosäten (högskolor och universitet) kan inte anta obehöriga och om utbildningen kräver (för särskild behörighet) matte 3, så måste man ha godkänt betyg i matte 3b eller matte 3c. Du får på varje utbildning se om matte 3 krävs eller inte. Behörighetskraven kan också ändras över tid. Det har förut hänt att behörighetskraven har sänkts... så man får se inför varje anmälningsperiod hur "exakt hur" kraven för särskild behörighet ser ut för varje utbildning. Vad gäller "tillgodose sina tidigare 90 hp", så gäller följande: om du kommer in på ett program på högskola eller universitet så får du ansöka om Tillgodoräknande av tidigare studier, info om hur man ansöker bör hittas på webben för det aktuella lärosäte och sedan får du svar från utbildningsansvariga om vad (om något) kan bli tillgodoräknat inom det programmet som du kommer att läsa. ... Om du, däremot vill sätta ihop "egna kurser"/studier till en examen, då tar du kontakt med studievägledare på den institutionen där du vill få ut din examen och ni bör tillsammans göra planering ang.hur vägen till examen kan se ut för just dig (utifrån de tidigare lästa kurser i vilka du har godkända betyg). ... Det är endast "generella ramar" som finns bestämda, allmänt sett - men väldigt mycket är upp till varje lärosäte. Det som är allmänt bestämt för en kandidatexamen är att man ska ha 180 godkända högskolepoäng och av dem minst 90 hp i sitt huvudämne + kandidatkurs godkänd; vilka de "övriga poängen" som får ingå bestämmer lärosätet, lokalt. Det kan t.ex krävas att minst ännu 30 hp är inom "ett närliggande ämne". Ofta kan man ta i 30 hp "vilka högskolekurser som helst" och ibland även 60 hp "valfria kurser", alltså inom vilka ämnen som helst... men du kan få olika svar från olika lärosäten (detta för att varje lärosäte får bestämma ganska mycket självt, lokalt, på sitt eget lärosäte).