Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    SA läser eleverna b-spår i matematik; kurserna matematik 1b och 2b är obligatoriska. Men du kanske bytte program och på ditt "gamla" program läst matematik 1c; Matte 1c får ingå i alla examensbevis från gymnasiet (alltså i alla program). Och du kan få ut examensbevis från gymnasiet med F i matte 2.

    Det är stor skillnad att gå ut gymnasiet med Examensbevis respektive med Studiebevis.
    Studiebevis ger inte grundläggande behörighet. Examensbevis ger den behörigheten.
    Så, man måste veta om du kommer gå ut gymnasiet med examensbevis eller med studiebevis.
    Alla svenska högskole-universitetsutbildningar kräver alltid grundläggande behörighet.

    Men du får gärna kika på utbildningar i andra skolformer, t.ex inom yrkeshögskola. YH-utbildningar kan göra undantag och ta in även obehöriga. Du kan söka till väldigt många olika YH-utbildningar samtidigt och kan bli antagen till flera YH-utb.samtidigt; blir det så, kan du välja vilken utbildning du tackar Ja till.

    Titta gärna på många olika Yh-utbildningar; du finner utbud på www.yhguiden.se
    Nedan kan du se några exempel:
    utbildning/salj-marknadshogskolan/account-manager-it-sales
    utbildning/teknikhogskolan/net-utvecklare
    utbildning/tcc-sverige-ab/lokförare

    Studie- och yrkesvägledare