hjälp med utbildning

    Hej, jag har då bestämt att jag inte vill plugga i mer än 3 år, sen kan jsg plugga 2 år för master om jag nu vill senare men inte för nuläget. Jag vill jobba med patienter men jag kan inte bestämma mig för vilka av dessa yrken jag vill prioritera som val 1. Jag hoppas du kan hjälpa mig hitta rätt. Just nu räknar jag med att jag har 15 tillsammans med 2,5 blir det 17,5 i merit. Jag vet inte vad exakt jag vill prioritera som val 1. Min egna syv i skolan hjälpte mig inte så mycket så får vänta mig till er. Dessa utbildningar har en sak gemensamt och det är patientkontakt så det är inte det utan jag vill veta vilken som gynnar mest och betalar bäst. På nätet står det massa olika att jag inte vet vad jag ska tro och hoppades du skulle kunna hjälpa mig för jag känner mig helt vilse. Dessa är utbildningarna: Tandhygienist sjuksköterska tandsköterska röntgensjuksöterska bma

    Juste jag går natur natur och har inga f

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Att välja på vilket yrke man ska satsa är ett viktigt och personligt beslut. Nedan nämner jag några faktorer att överväga när du jämför dessa olika utbildningar:

    Utbildningstid (utbildningens längd)
    I Sverige är utbildningar till Tandhygienist, Sjuksköterska, Röntgensjuksköterska och  Biomedicinsk analytiker (BMA) är alla 3-åriga universitetsprogram som ges på heltid; Utbildningar till Tandsköterska är kortare (325 yrkeshögskolepoäng - det tar cirka 3 terminer, alltså cirka 1.5 år) och ges inom Yrkeshögskola.

    Arbetsuppgifter och ansvar
    Ta reda på vilka arbetsuppgifter som är förknippade med varje yrke genom att läsa information i yrkespresentationerna på www.framtid.se.
    Kort om arbetsuppgifter: Tandhygienister fokuserar på tandhälsa och förebyggande vård, medan sjuksköterskor kan arbeta inom en mängd olika vårdinställningar och ta hand om patienter med olika behov. Tandsköterskor assisterar tandläkare och kan också ha även administrativa uppgifter, medan röntgensjuksköterskor fokuserar på medicinska bildundersökningar och BMA utför laboratorietester och analyser.

    Patientkontakt
    Arbete inom alla dessa yrken innebär patientkontakt, men nivån av direkt interaktion kan variera. Tandhygienister och sjuksköterskor har vanligtvis mycket direkt patientkontakt, medan tandsköterskor och röntgensjuksköterskor kan ha mer begränsad interaktion beroende på sina specifika arbetsuppgifter som bland annat kan variera (något) mellan olika arbetsplatser.

    Lön och arbetsmarknad
    Lönerna kan variera beroende på yrke, erfarenhet, geografisk plats och arbetsgivare men även kan bero på hur duktig man själv är på att löneförhandla. Det kan vara bra att undersöka genomsnittliga löner för varje yrke i det område där du planerar att arbeta. Det är också viktigt att undersöka arbetsmarknaden och se efter efterfrågan på varje yrke. I yrkespresentationerna på www.framtid.se visas (för nästan alla yrken) genomsnittlig lön och även arbetsmarknadsprognos för den närmsta tiden (om prognosen säger att det blir lätt eller svårt att få jobb inom just det yrke).

    Personliga intressen och färdigheter
    Tänk på vilka arbetsuppgifter och miljöer som passar bäst för dina personliga intressen och färdigheter. Om du till exempel är intresserad av tandhälsa och tycker om att arbeta nära patienter kan tandhygienistyrket vara passande. Om du är mer intresserad av medicinsk vård och har en stark empatisk förmåga kan sjuksköterskeyrket vara ett bra val.

    Ta dig tid att undersöka varje yrkesväg noggrant; börja med att läsa på alla de yrken som intresserar dig i presentationerna på www.framtid.se
    Du kan också kontakta utbildningar (t.ex studievägledare som jobbar med de utbildningar) och fråga om du kan bli "studerande för en dag" för att kunna sitta på föreläsningar, träffa studerande och undervisande lärare.
    Genom att noggrant överväga dina alternativ kan du fatta ett välgrundat beslut som passar bäst för dig.

    Studie- och yrkesvägledare