Danne

    Hej min son är 21år och har gått yrkesutbildning som byggare i Trelleborg . Men insåg att det inte var någonting för honom. Han skulle gärna vilja gå en utbildning till barnskötare. Vet inte hur han ska gå till väga med detta. Hade varit jätte tacksam om ni kan råda honom eller mig, hur han ska gå tillväga. Med vänlig hälsning, Danne

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Daniel,

    utbildning till Barnskötare ligger i Sverige på gymnasial nivå. Om hen som vill läsa den utbildningen är över 20år, då söker man till komvux. Yrket barnskötare är annars icke-reglerat, alltså betyder det att man kan få jobb inom det yrket med i princip vilken utbildning som helst. Yrkesutbildning på komvux söker man i eller via sin folkbokföringskommun. Tipsa din son om att han bör kika på yrket Förskollärare också. Utbildning till förskollärare ligger på högskolenivå och är 3,5 år (sju terminer). Eftersom "vem som helst, med vilken utbildning som helst" får anställas som barnskötare + att många kommuner har bestämt att inom förskolan anställa på "fasta tjänster" (heltid tillsvidare) endast legitimerade förskollärare (bortsett från städ- och kökspersonal...), så kan det bli svårt att även med fullgod utbildning till barnskötare få fastjobb på en förskola. Så, mitt råd är att på allvar fundera på att bli behörig till förskollärarprogrammet och söka utbildning till förskollärare i stället för att satsa på att försöka utbilda sig till barnskötare.
    Om din son ändå vill utbilda sig just till barnskötare och om komvux i hans folkbokföringskommun inte ger honom plats på utbildningen (t.ex med motiveringen att han redan fått en annan gymnasial utbildning), då kan ni ta och kika om ni hittar någon intressant utbildning på någon av folkhögskolorna. Folkhögskolorna är statliga, ej kommunala och det spelar därför ingen roll i vilken kommun man är folkbokförd; man kan söka till vilken folkhögskola som helst och även till många folkhögskolor samtidigt. Titta t.ex på yrket Fritidsledare (utbildning ges på eftergymnasial nivå på flera folkhögskolor). Andra yrken som man kan utbilda sig till genom studier på en folkhögskola är t ex. StödpedagogBehandlingsassistent och Personlig assistent.

    Studie- och yrkesvägledare