Sol

    Jag undrar bara om en person som har gått naturvetenskapsprogrammet och söker samma program som en som går yrkesprogram kommer att få större sannolikhet att komma in? Om ni är båda behöriga och har SAMMA betyg i detta fall OCH har läst samma kurser fast på OLIKA nivåer.

    Jag menar typ matematik 1a och matematik 1c som exempel. Kommer den som har läst högre kurser än dig komma in lättare bara på grund av kurser? Eller bryr sig unversitet/högskolor mer om dina betyg?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej;

    matematik 1a och 1c är på samma "nivå" (ingen av de kurserna är en "högre" kurs). När du skriver "har läst samma kurser fast på OLIKA nivåer." förstår jag inte vad du menar. Om det är "samma kurser" då är det samma kurser. Samma kurser kan inte vara på olika nivåer.
    Följande gäller:
    till högskolor och universitet i Sverige kan man konkurrera om plats med
    - resultatet från högskoleprovet (då prövas man i HP-urvalsgruppen);
    - meritvärde uträknat på gymnasiala betyg (i betygsgrupper); Meritvärde är en siffra som högst kan uppgå till 22.5. I den siffran ser man inte vilket gymnasieprogram man gick på eller om man fick examensbevis från komvux där det inte finns några program. Man kan inte i siffran se på vilka meriter som uträkningen har gjorts, alltså en elev som läste på naturvetenskapsprogrammet och en annan som läste på yrkesprogrammet - om de båda har samma meritvärde på t.ex 17.5 så har de samma chans att komma in.
    Däremot är det näst intill omöjligt att på ett yrkesprogram bli behörig till vissa universitetsutbildningar men det går att komplettera efter gymnasiet. Även elever som läst på naturvetenskapsprogrammet kan behöva komplettera efter gymnasiet t.ex kanske eleven ej uppnått kraven för examensbevis eller att hen i sitt examensbevis har F i en kurs som krävs för särskild behörighet (då behöver hen komplettera efter gymnasiet får att bli behörig).

    Studie- och yrkesvägledare