googa786

    Finns ett kemiprogram som jag skulle vilja plugga på men saknar behörigheterna då jag gått samhällsprogram. Programmet är dock inte särskilt populärt och det verkar finnas bra chanser för lediga/tomma platser. Om man kontaktar antagningsservice och det finns lediga platser - finns det möjlighet till att bli antagen trots allt? Hur pass vanligt är det att obehöriga släpps in? Tillägger att programmet startar kommande VT och att jag tidigare försökt komplettera betyg (ej gått bra förutom kemin) samt att jag dessutom ej hade kunnat komplettera i tid tills denna VT och troligtvis kommande HT 2024. Vill inte sträcka ut och fördröja på studierna då jag är intresserad av ämnet och det känns som slöseri att eventuellt inte kunna plugga snarast om det nu finns någon möjlighet.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    obehöriga kan inte antas till svenska högskole-universitetsutbildningar; och detta även om lediga/tomma platser finns. Vad jag vet, så kan inte några undantag göras i frågan om behörighet till svenska utbildningar på universitet och högskolor. Men det är inte förbjudet att kontakta de som jobbar med antagning; min uppfattning är att du kommer få samma svar där som jag ger dig nu.

    Studie- och yrkesvägledare