Sol

    Hej! Jag har en fråga gällande högskoleförberedande program och grundläggande behörighet. Vad är skillnaden mellan dessa två. Min andra fråga är om en person som har gått ett högskoleförberedande program och en som har gått ett yrkesprogram med grundläggande behörighet söker till samma program, har samma betyg och har läst ungefär samma kurser kommer påverka vem som blir antagen. Kommer den som går högskoleförberedande program få högre chans att bli antagen eller spelar det ingen roll? Är det betyget som är mest i fokus? Jag går första året på Barn och fritid (Lärling). Jag har sökt mycket online och blir mycket nervös om vad jag ser, som att jag har gjort något fel med mitt gymnasieval.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    du frågar bland annat följande:
    "... högskoleförberedande program och grundläggande behörighet. Vad är skillnaden mellan dessa två."
    Grundläggande behörighet kan man, allmänt sett, uppnå på ganska många olika sätt, bland annat genom 3-årig arbetslivserfarenhet som man skaffat sig efter det att man fyllt 19 år + några få gymnasiala kurser, och för konkurrensen gör man i så fall högskoleprovet. Grundläggande behörighet krävs för alla (utan några undantag) svenska högskole- och universitetsutbildningar. Sedan kräver många utbildningar (men inte alla) även Särskild behörighet.
    I gymnasieskolans Högskoleförberedande program är kurserna för grundläggande behörighet (svenska 2, 3 och engelska 6) obligatoriska. På yrkesprogrammen är de kurserna valbara. Vill man med yrkesexamen ha grundläggande behörighet bör man läsa även svenska 2, 3 och engelska 6 och få godkänt betyg även i de kurserna. För övrigt, krävs det Examensbevis (gäller både högskoleförberedande och yrkesprogrammen).
    Det är fullt möjligt att direkt efter ett yrkesprogram på gymnasiet komma in på universitetet. Kurser för grundläggande behörighet har eleverna på yrkesprogrammen rätt att läsa; skolan kan inte vägra det.
    Svar på de övriga frågor du ställer här kan du läsa i tråden på https://www.fragasyv.se/fragor/kan-gymnasieprogram-paverka-chansen-du-kommer-in-pa-vidare-studier

    Jag vill också gör följande  tillägg: innan du går ut gymnasiet kanske du ändrar dig om vad du kan göra efter gymnasiet; du kanske vill jobba direkt efter gymnasiet och inte söka till någon utbildning... Det är ganska långt till dess. Nästan alltid kan man komplettera för behörighet om man inte är behörig till ngn utbildning när man gick ut gymnasiet.
    Jag vill ge följande råd: gör ditt bästa i varje kurs du läser, försök få så goda kunskaper du kan och så höga betyg som möjligt! Att oroa sig för vad som han hända fler år framåt i tiden, ger inte så mycket positivt. Ingen vet vad som kommer hända i framtiden. Vi vet inte om du kommer ändra dig angående eftergymnasiala utbildningar och t.ex vill i stället starta eget företag redan innan du går ut gymnasiet (om du får en lysande affärsidé)! För inspiration och information kring att starta eget var god se framtid.se/yrke/entreprenor-egenforetagare

    Studie- och yrkesvägledare