An_ton

    Jag gick ut gymnasiet utan examen och fick bara gymnasiebevis och går nu en kurs som kommer göra så jag får 2300 poäng , som jag har fattat det så är det 2250/2500 och ett antal kurser som behövs för Högskoleförberedande exam . jag har godkännt i de kurser som behövs (svenska 1,2,3 , eng 5,6,7, matte 3 och godkännt gymnasiearbete)och kommer nu ha tillräckligt med poäng snart men eftersom det var via hermods undrar jag bara hur man liksom får bevis på den där examen eller om det är nåt speciellt med examen från att ha plugga via hermods? kommer ju uppfylla alla krav så vill bara se till om jag har missat nåt ?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,

    det är komvux i den kommunen där du är folkbokförd som kan utfärda examen för dig. Du kan inte undvika ta kontakt med komvux i "din kommun" för att det är där som examen ska sättas ihop och rektorns underskrift krävs på dokumentet (originalet) som heter Examensbevis. Innan rektorn skriver under, kontrolleras det noga (av SYV och utbildningsadministratör) att alla regler har följts så att examensbevis inte blir förklarat (sedan) som ogiltigt (vilket kan ske i fall det är felaktigt utfärdat).
    OBS! Betyget i Kursen Idrott och hälsa 1 (100poäng) får inte ingå i examen från komvux. Du måste ha 2400 betygsatta gymnasiepoäng. Du kan ta in max 150 poäng F-betyg men det sänker ditt snittbetyg och med det även ditt meritvärde, så det är bättre (mer fördelaktigt) för dig att du undviker ta in F-betygen in i ditt examensbevis.
    Kort svar: kontakta komvux i den kommunen där du är folkbokförd.

    Studie- och yrkesvägledare
    • An_ton : Okej tack det svarade på det mesta , jag har även idrott 1 specialisering går den kursen inte heller att räkna i komvux examen?
    • Milla : Det får rektorn på komvux att svara på. Det kan vara en gråzon och bedömning måste göras -det är vad jag tror, men fråga komvux i din kommun och du kan även fråga Skolverket.