elev.

    Hejsan!

    jag funderade kring en sak som gäller mina betyg i komvux. Jag har totalt 2450 gymnasiepoäng varav 1 är F; matte 3c. Jag undrar hur jag fick examen från komvux om jag tekniskt sett har 2350 poäng, eftersom man måste ha minst 2400 från komvux för examensbevis.

    När jag först fick besked så berättade de att jag kan söka vidare till universitet och har en fullständigt högskoleförberedande examen/ examensbevis (då jag tidigare endast hade studiebevis) men nu när antagningen börjar närma sig och jag ville räkna ut min merit fick det mig att tänka till. Detta kommer väl inte skapa problem då universiteten inte räknar det som examensbevis? Jag vill vara säker att det inte uppstår problem under söknings-perioden under våren då jag vill söka vidare till sjuksköterskeprogrammet och har alla behörigheter (Nk2, Matte 2c, Samhällskunskap 1b).

    Vill även tydliggöra att jag fick examenbevis på Naturvetenskap & teknik, och har ej betyg på fysik 1 & 2 samt matte 4c.

    Tack!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    jag vet inte hur ditt examensbevis ser ut. Jag hoppas du fick ett giltigt examensbevis. I examensbevis från komvux ingår 2400poäng (av dem 100poäng är en kurs Gymnasie- eller komvuxarbete). Förutom gymnasie- eller komvuxarbete, är det alltså 2300poäng som ingår inom komvux-examen. Det antal poäng du "har" stämmer inte överens med de reglerna som gäller för examensbevis från komvux. Så, i värsta fall, så kanske ngt fel har begåtts och du nu i så fall har ett icke-giltigt examensbevis... vilket är inte bra.
    Du skriver "antagning börjar närma sig" - antagning till vilken utbildning, menar du? Vilken utbildning har du sökt till? När fick du ut ditt examensbevis från komvux? Se om det verkligen står överskrift/rubrik EXAMENSBEVIS på det dokumentet du fick. Se över antal poäng i kurserna som ingår i ditt examensbevis. Om du är säker på att det inte är 2400poäng inkl.gymnasie- eller komvuxarbete, då måste du boka tid med SYV på komvux i den kommunen där du fick ditt examensbevis och ta upp frågan om ditt examensbevis är rättutformat och giltigt. Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    Studie- och yrkesvägledare
    • elev. :

      Tack för svaret! Ja asså det står först i rubriken ”exambevis” och under står det ”högskoleförberedande examen”. Jag ville nämligen söka till sjuksköterska under våren. Som sagt, det står ”totalt gymnasiepoäng 2450” varav 1 är F, i matematik 3c. Blir det alltså inte 2350 som sagt? Det blir 2350 med gymnasiearbete inkluderat.

    • Milla : Det är mycket märkligt! Jag råder dig att snarast ta kontakt med komvux i den kommunen där du fick ut det utbildningsdokumentet. Jag misstänker att du fick fel-utfrädat dokument. Examensbevis från komvux bör innehålla 2400poäng. Av dem 100p.gymnasie- eller komvuxarbete. Max 150poäng får vara betygsatta med F (det villkor är uppfyllt, då du uppger att du endast har F i matte 3c, som är en 100p.kurs, så du har F i 100p., vilket är mindre än 150poäng). Som sagt, jag råder dig att så fort som möjligt ta kontakt med komvux där du fick ut det utbildningsdokumentet. Du får visa mitt svar här på forumet till personal på komvux, om du vill. Ytterst ansvarig är rektor på komvux. Men SYV på komvux bör känna till reglerna och bör kunna "ta tag" i detta ärendet... hen kan vid behov kontakta betygsexperter på skolverket. Du kan, om du vill, själv kontakta skolverket och fråga om examensbevis från komvux kan innehålla 2450 poäng (vilket du uppger är fallet för dig). Jag tror du får svar att det är fel, att examen ska innehålla 2400p. Du kan ringa till skolverket på tel.nr 08-52733200. Det är ingen idé att börja räkna fram meritvärde innan du har ett giltigt examensbevis. Får du chansen att "göra om", alltså om ditt examensbevis blir förklarat som "ogiltigt" så råder jag dig att försöka se till att du inte har några F-poäng inom ditt examensbevis. Du kan t.ex försöka få godkänt betyg i matte 3. Skillnad mellan F och E i matte 3 kan i ditt fall bli ganska stor; detta för att du kan få + 0.5 meritpoäng för "högre mattekurs" + ännu 0.4 för skillnaden mellan F och E i en 100p.kurs (det kan i så fall bli "plus-minus 0.9" av totalt 22.5 som meritvärde kan, som max, upptå till, vilket kan mycket väl utgöra skillnad mellan att komma in och inte-komma-in på en önskad utbildning på universitetet.
    • elev. :

      Aa jag tänkte kontakta de på måndagen eftersom det är stängt på fredagar tyvärr!

      För att tydliggöra: Jag har 26 ämnen (totalt 2450). Varav 23 av ämnen är 100p, och 3 är 50p. En av de 100p är matten, som jag har F i, och den andra är gymnasiearbete. grejen är jag ville helst slippa göra matte 3, finns det en chans att undvika göra det ifall det blev ett misstag på deras ända?

      jag tänkte ändå söka via HP men ville bara kolla vad jag hade för merit egentligen.

      Stort tack för svaret förresten!

    • Milla :

      Att man har gjort högskoleprovet och även om man har högsta möjliga resultat från högskoleprovet, så måste man ändå ha både grundläggande och särskild behörighet till sökt högskoleutbildning. Felaktigt examensbevis kommer inte accepteras av antagning.se För att bekräfta att du har grundläggande behörighet behöver du ett giltigt examensbevis. Man kan i sitt examensbevis från gymnasiet eller från komvux ha matte 3 med betyget F.
      Det är möjligt att du kan slippa ha kursen matte 3 in i ditt examensbevis men då måste ditt examensbevis bli från ett annat område (ej inom Naturvetenskap-Teknik) utan från Samhälle-Humaniora. Om det "examensbeviset" du har idag blir "makulerat" och du får en chans att få ut ett nytt, denna gången Giltigt examensbevis, så kanske du kan läsa en 50poängskurs i ämnet Filosofi eller Psykologi och på så sätt få ihop 2400p. utan kursen matte 3. "Din" högskoleutbildning kräver ju endast matte 2. Du skulle fått meritpoäng för godkänt betyg i matte 3 men om du tycker att du helst vill slippa läsa matte 3, så borde det vara OK, om du tar ut komvux-examen inom Samhälle-Humaniora.

    • elev. :

      Hej Milla!

      Jag tänker isåfall kontakta SYV hos min kommun så fort som möjligt, men om det faktiskt var ett misstag på deras ändå så oroar jag mig över om jag hinner klara av ännu en kurs innan sista anmälningen.

      Jag tittade, och sista anmälningen är 16 oktober, samt nästa ansökan i vuxenutbildningen är runt augusti/ september då kursen börjar också i oktober och slutar sent i december. Kommer detta vara ett problem, det vill säga kommer jag hinna? Är det inte så att vissa universitet inte tar emot sena ansökan heller?

      Tack på förhand, du har varit ett stort hjälp!

    • Milla : Om du gör ansökan till en svensk högskoleutbildning som startar våren 2024, så gör du anmälan från mitten av september till mitten på oktober men sedan har du tid på dig att Komplettera din ansökan med betygen till slutet på november. En 50p.kurs läser man på heltid på 2,5 veckor eller på halvtid på 5 veckor. Jag tycker också att i fall komvux i din kommun begått fel vid utfärdandet av examensbeviset så kan de också göra ett undantag och Akut, snarast, ge dig plats på en kurs (på undantag, alltså) men start snarast. Nu är den viktigaste frågan att få svar på - har du fått fel utbildningsdokument som inte kommer att accepteras av antagning.se? När du vet svar på den frågan, kan man fundera på nästa steg fram till målet.
    Läs alla kommentarer