Emmm

    Hej. Jag funderar på att omskola mig till kurator och då tänker jag att vägen till yrket är socionomprogrammet. (finns det andra vägar?) Jag är i 40-års åldern, utbildad lärare med ca 10 års erfarenhet och har runt 300 högskolepoäng. Min fråga är om något av detta kan användas vid antagning till programmet eller tas endast högskoleprov och gymnasiebetyg i beaktning vid antagningen? Mvh Emm

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    om socionomprogrammet öppnar för AU, alternativt urval (vilket varje lärosäte bestämmer självt om) då kan alla meriter tas hänsyn till. Men i den "vanliga antagningen" så är det meritvärde som räknas fram på de gymnasiala betyg och i HP-urvalet resultat från högskoleprovet som sökande konkurrerar om studieplats med. Om AU se https://www.fragasyv.se/info/alternativ-antagning-hogskola
    Vilka vägar finns det för att utbilda sig till Kurator? Se gärna framtid.se/yrke/kurator och i första hand finns utbildning på socionomprogrammet där man läser för att ta examen och därefter bli en socionom. För att kunna få anställning som kurator inom hälso- och sjukvård krävs numera legitimation från socialstyrelsen och i grunden är man tvungen ha examen från socionomprogrammet. Vad gäller bli en Skolkurator, då kan arbetsgivare anställa vem de vill men det är nästan uteslutande de som har examen från socionomprogrammet + även påbyggnadsutbildning efteråt som i praktiken har en rimlig chans att få anställning. När man frågar arbetsgivare om varför de inte anställer med andra utbildningar brukar man få svar att kunskaper i socialtjänstlagen och de tolkningar och tillämpningar av just socialtjänstlagen som är viktigt att personen som ska jobba som skolkurator, har. Och den kunskap + praktik på de "typiska socionomjobben" får man just på socionomprogrammet där man bl a har en heltermin praktik (ofta på socialtjänsten) - alltså de som kommer ut med examen från socionomprogrammet har bl a "arbetslivserfarenhet á 4 månader" inom rätt område (de har ju varit på praktiken i en hel termin på heltid och blivit godkända där). Med det sagt, så är det inte förbjudet att som skolkurator anställa med vilken utbildning som helst. Du kan söka jobb som skolkurator och se om du skulle kunna få ngt. Dock bedömer jag chanserna som små (detta för att många med socionomexamen + påbyggnadsutbildning + några års erfarenhet av att ha jobbat efter socionomexamen brukar söka de tjänsterna och arbetsgivare brukar endast välja bland de sökande som har åtminstone examen från socionomprogrammet).

    Studie- och yrkesvägledare