amandarada

    Hej Jag tar studenten om två veckor, och kommer inte ta examen. Jag har alltid haft höga betyg men detta är då jag varit frånvarande majoriteten av mitt sista år pga personliga skäl. Det känns väldigt jobbigt att jag haft så höga betyg och nu inte kan plugga vidare och ta examen pga något jag inte kunnat påverka. Jag saknar 300 poäng och det inkluderar gymnasiearbetet då jag behövde utföra min praktik för att få godkänt i gymnasiearbetet. Jag vill plugga till psykolog och min tanke är att göra högskoleprovet nu till hösten. Min fråga är dock om jag kan komma in med HP-poäng trots det att jag inte fått min examen och inte fått godkänt i gymnasiearbetet? Är det möjligt? Ska jag satsa på att sätta ett högt betyg på HP och komma in genom det eller måste jag göra något annat?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    högt resultat på högskoleprovet befriar inte från kraven på behörighet: du behöver ha både grundläggande och särskild behörighet. För grundläggande behörighet behöver du antingen ta ut examensbevis från gymnasiet eller från komvux och ha godkända betyg i svenska 2,3 och engelska 6. Ett annat alternativ är att du på en folkhögskola kan läsa mot studieomdöme om grundläggande behörighet (vilket tar, som kortast ett år). Ännu ett annat alternativ är att du jobbar i minst 3 år på minst halvtid och kan på så sätt uppnå grundläggande behörighet genom "reell kompetens"/en annan väg; läs gärna om det på studera.nu/att-valja-utbildning/anmalan-och-antagning/reell-kompetens
    Jag tycker att det mest fördelaktiga för dig vore om du kunde få förlängd studiegång på din gymnasieskola, så att du fortsätter läsa på din gymnasieskola efter sommaren och sedan tar examensbevis (när du uppnår kraven för det). Om kraven för examensbevis från gymnasiet var god läs på gymnasieGuiden.se/examen
    Varför är det fördelaktigt för dig att få fortsatt/förlängd studiegång? Jo, för att du i så fall garanterat ska få läsa kurser som ger dig möjlighet att ta ut examensbevis. Däremot på komvux söker du till varje kurs och riskerar att inte komma in. Gymnasieelever har också flera andra fördelar: gratis lunch under skoldagar, åkkort och gratis kurslitteratur -- inget av det ingår om man läser på komvux. Det dock så att du inte bara kan ta och bestämma att du stannar kvar på din gymnasieskola utan du måste be rektorn (kanske via kuratorn) att ansöka hos din "hemkommun" om ekonomiska medel för att ge dig fortsatt undervisning på gymnasiet. Mitt råd är att du gör ett försök att få igenom det. Du kan, oavsett om du fortsätter läsa på gymnasiet, på komvux eller på en folkhögskola göra högskoleprovet. Resultat från högskoleprovet kommer placera dig i HP-urvalet (du får en extrachans att komma in på en universitetsutbildning). Men du måste också bli behörig.
    Du vill komma in på Utbildning till Psykolog. Behörighet till psykologprogrammet, i Sverige, beskrivs så här: Grundläggande behörighet + godkända betyg i gymnasiala kurser Matematik 2a eller 2b eller 2c, Samhällskunskap 1b eller 1a1+1a2. Om yrket psykolog var god läs på Framtid.se/yrke/psykolog

    Studie- och yrkesvägledare