Markus
    Hej! Jag skrev högskoleprovet i höstas och fick resultatet 1,65. Efter att ha kollat runt på diverse olika intagningspoäng till högskola märker jag att det är ett väldigt bra resultat. När det kommer till mitt meritvärde verkar jag efter årskurs 1 få omkring 17-18 (meritpoäng inräknat).

    Jag går som sagt i årskurs 1, så min fråga blir då om det finns någon risk med att endast klara skolan med godkända betyg och i stället satsa på högskoleprovet och att förbereda mig inför högskolan, där jag har en ganska klar bild av vad jag vill läsa?
    • : Hej! Är ingen SYV. Bra jobbat med högskoleprovet, som du säger är det ett fint resultat! Jag skulle dock avråda dig från att satsa helhjärtat på högskoleprovet under skolterminerna. Vet många som gjort detta, men som exempelvis fått F i några av sina gymnasiekurser. Får du för många F riskerar du att inte bli behörig till högskolan, och då spelar det ingen roll om du fick full pott på högskoleprovet - behörigheten krävs. Sen lär du dig också en hel del saker i skolan, saker som du kanske missar om du inte plugga ordentligt. Finns även diskussioner om att minska antalet som blir antagna med högskoleprov, vilket skulle kunna göra det avsevärt svårare att komma in med provresultatet, men även lättare att komma in på betygen. Min rekommendation är därför att du kombinerar både vanligt skolplugg med högskoleprovsstudier. Ett tips är att exempelvis studera inför högskoleprovet på sommaren. Sedan kan du upprätthålla dina kunskaper inför höstens prov på helger och lov. MVH, Brendan
    • Julia : Tack så mycket Brendan för ett mycket bra svar!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Markus,

    du fick ett mycket bra svar i kommentar till din fråga. Jag håller med Brendan.
    Jag tänker också på att det är inte säkert att 1.65 på högskoleprovet räcker för att komma in på just "din utbildning";
    sedan tänker jag på att resultatet av HP är giltigt i "endast" fem år. Om du av någon anledning ej kommer in på högskola/universitet (eller vill efter ett år på högskoleutbildning byta till (söka till) en annan högskoleutbildning) - så kan du inte längre använda det HP-resultatet för att det blir då för gammalt.
    Du behöver, hur som helst, få ut Examensbevis från gymnasiet. Du behöver också godkända betyg i alla de kurser som krävs för särskild behörighet till just din högskoleutbildning; det stämmer det som Brendan skriver i sin kommentar - att utan både Grundläggande och Särskild BEHÖRIGHET - kommer du inte delta i konkurrensen om en plats på högskola/universitet.
    Vänligen
    Julia SYV