Per
    Hej.
    Min som är diagnostiserad med ADHD och Asbergers. Han går i årskurs 9 i en skola för barn med diagnos men skolan är ingen särskola utan eleverna bedöms enligt den vanliga skolplanen. Pga detta så har min son F i de flesta ämnen som har med språk att göra vilket även innefattar NO- och SO-ämnen som är mycket text att processa.
    Vi föräldrar vill att han ska gå om 9an för att repetera ämnena och få bättre betyg.
    Har man rätt att gå om 9an pga elev med diagnos som måste bättra betygen?
    Kan han skippa ämnen som han har E i för att i nästa 9a fokusera på F-ämnen?

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Per,

    det är Utbildningsförvaltningen ("kommunen") som fattar beslut om en elev får gå om åk9 på grundskolan eller om eleven skrivs in på gymnasiet på IM, introduktionsprogrammen>> - på Preparand>> eller på Individuellt alternativ>> alternativt på Yrkesintroduktion>>.

    I praktiken är det ansvaret oftast delegerat till rektor på grundskolan - att fatta det beslutet (om "omgång" på grundskolan eller att "släppa eleven vidare" till gymnasiet i stället). På gymnasiets IM>> läser man samma kurser som eleven skulle ha läst på grundskolan, men eleven gör det i en annan miljö. Vad som är mer fördelaktigt för eleven - är en bedömningsfråga. Föräldrarna och eleven själv har rätt att uttala sig, men beslut fattas av "kommunen".

    Hoppas mitt svar blir till hjälp.

    Peter syv