Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    du måste ha godkänt betyg i en av gymnasiala kurser Matematik 2a eller 2b eller 2c.
    Högskoleprovet befriar inte från kraven på behörighet; med resultat från högskoleprovet prövas man i HP-urvalet men man måste i vilket fall vara behörig (ha både grundläggande behörighet och särskild, om utbildningen så kräver). Du kan läsa information om högskoleprovet bland annat på https://www.fragasyv.se/info/hogskoleprovet
    Vad gäller matte 2, så är det lättare att få högre betyg i kursen 2a, än i 2b eller 2c.
    För behörighet till socionomprogrammet på de svenska lärosäten räcker det att ha godkänt betyg (lägst E) i kursen matematik 2a. Men tänk på att det betyget kommer också räknas in i ditt snitt (jämförelsetal); du vinner därför på att försöka få så högt betyg som möjligt!

    Studie- och yrkesvägledare