Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    jag tror inte det finns några uppgifter att hitta på "nätet" om vad snittet för personer som gjort högskoleprovet och som läst matte 3 är... Matematisk-logiska delen av högskoleprovet är endast en del ... Det finns andra delar också. Det är snittet på alla de olika delar av högskoleprovet som resultatet kommer att visa. Sedan kan man också ha "en bra dag" eller "en dålig dag". En och samma person (med exakt samma kunskaper) kan prestera bättre eller sämre, beroende på om hen sovit gott eller inte sovit alls... eller om hen är lite förkyld eller om hen har "annat att tänka på" just då (om det "hände något" som gör att tankarna "drar" åt ett annat håll...). Dagsformen kan utgöra stor skillnad i vilket resultat på högskoleprovet man kan få.
    Att få 1.2 på högskoleprovet betyder att man är "lite bättre än snittet" ... kan man kanske mycket förenklat säga. Nu är jag inte expert på den statistiken, men jag tror det inte blir allt för stort fel att säga att 1.0 är "snittet", alltså kommer man över 1.0 så har man uppvisat högre kunskap än genomsnittet på de som gjorde högskoleprovet samtidigt som den personen. Som sagt, är inte expert på det område och det kan finnas bättre svar att ge på den frågan - alltså om vad 1.2 som resultat på högskoleprovet visar och hur svårt är det att uppnå det resultatet.
    Det som du kan ha nytta av är att du tränar på gamla högskoleprov, tar hjälp av matteboken.se/lektioner/hogskoleprov - som jag kan varmt rekommendera eftersom Matteboken.se drivs av Mattecentrum och är en mycket bra Gratis sida! Det finns också pluggakuten (matteforum) du kan ställa frågor i, se pluggakuten.se

    Studie- och yrkesvägledare