Emilia Veronica

    Hejsan, Jag tänkte söka till juristprogrammet och vill höja min meritpoäng genom att läsa engelska 7 på komvux. Men jag har läst både spanska 3 + 4 vilket ger 1,5 meritpoäng och sedan läste jag matte 2 och 3 som ger 1 meritpoäng. Har jag redan 2,5 i meripoäng? Och inte kan få mer? Eller spelar det någon roll liken behörighet programmet kräver. För juristprogrammet behövs historia och samhällskunskap?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    om du söker till juristprogrammet på ett svenskt universitet där mer matte än matte 1 ej krävs och inte heller moderna språk 3 krävs, för särskild behörighet, då får du genom godkända betyg i matematik 2 och 3 + moderna språk 3 och 4 maximalt antal meritpoäng, alltså 2.5 meritpoäng. Ingen kan få fler än "max" (maximalt antal) meritpoäng (som är 2.5). Du får gärna läsa om meritpoängen på gymnasieGuiden.se/meritpoäng
    Du kan alltså inte få meritpoäng för engelska 7, eftersom du redan har "max". Men om du får högre betyg i engelska 7 än snitt av dina övriga betyg, då kommer antagning.se räkna in betyget i eng7 i ditt "snitt" (jämförelsetal). Detta för att eng7 ger "i princip" meritpoäng och man kan "låtsas" att du ej redan har max meritpoäng och räkna därför in betyget i eng7 men det betyget kommer räknas in endast om betyget är högre än snitt av dina övriga betyg.
    Du kan i vilket fall söka läsa eng7 på komvux. Det är inte säkert du blir antagen. Du är redan behörig till den utbildningen du vill komma in på. Eng7 krävs ej inför någon svensk utbildning, det är alltså inte en behörighetsgivande kurs. Komvux kan neka ge dig plats på den kursen men om du har tur och får läsa eng7, gör det. Det är alltid bra att kunna mer engelska. Försök också få så högt betyg som möjligt!

    Studie- och yrkesvägledare