felix06

    Hej! Jag började gymnasiet höstterminen 2022. Snabbt kände jag av social press. Jag ville skaffa vänner och tog det lugnt det första året. Tyvärr utvecklade jag dåliga vanor, som att skjuta upp uppgifter av rädsla för att prestera lågt. Det resulterade i sämre betyg än om jag hade lämnat in i tid. Jag genomgick ett depressivt år och fick låga betyg i vissa ämnen. Nu mår jag bättre, men mina gamla betyg påverkar fortfarande mig. Undrar om det finns möjlighet att göra prövning medan man fortfarande går på gymnasiet. Jag är rädd att hamna efter jämnåriga och missa ett års utveckling i några ämnen där jag presterade sämre. Självklart finns högskoleprovet, men realistiskt sett blir det tufft att få 1.7 eller 1.8 på första försöket för att komma in på den utbildning jag vill studera.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    jag förstår att det finns orsaker till varför du fick lägre betyg än du skulle kunnat få. Reglerna säger att du har rätt att göra prövningar i de kurser i vilka du fick F-betygen. Tidpunkt för prövningar är det din gymnasieskola som bestämmer. Om du fick E eller högre betyg, då har du inte rätt att göra prövningar så länge du är gymnasieelev. Efter gymnasiet ska du kunna försöka hitta var du kan göra prövningar; dock är det ofta svårt att hitta bokningsbara tiden för prövningar; många vill göra prövningar och tiderna är få och det är samtidigt också lärarbrist... suck. Det kan därför inte garanteras att du hittar var du ska kunna göra prövningar.
    Bra att du känner till högskoleprovet. Att prestera mycket högt resultat på första försöker är det ingen som kräver av dig. Du kan göra högskoleprovet flera gånger. Högsta resultatet kommer att krävas.
    Jag vet inte vilken utbildning du siktar på men du får gärna kika på många yrken. Det finns till de flesta yrken även "liknande yrken". Yrken kan likna varandra på olika sätt. I vilket fall är du välkommen att kasta ett öga på många yrkespresentationer; på www.framtid.se finns över 2.ooo yrkesbeskrivningar.

    Studie- och yrkesvägledare