Emilia Johansson

    Hejsan, Jag heter Emilia och jag har börjat fundera på vad jag vill studera på högskola/univeristet. Då jag var inne på antagning.se blev jag lite osäker på om jag kan komma in på det jag vill. Jag har full behörighet men vet inte om min merit är tillräckligt hög, den är 16,98. Det jag skulle vilja studera är gymnasielärare inom engelska och historia på Göteborgs universitet. Jag kan tänka mig några andra ämnen också eller eventuellt åk 7-9. Då det verkar som att jag ligger lite på gränsen. Ansökan är till höst 2024 och då jag verkligen skulle vilja försöka komma in på gymnasielärare med förstaämne engelska eller historia undrar jag vad det är jag skulle kunna göra för att bättra på mina chanser ?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    mitt första tips för dig blir att du gör högskoleprovet. Med resultatet från högskoleprovet kommer du prövas i HP-urvalet och kan komma in (om du får tillräckligt högt resultat på högskoleprovet) även med lägre meritvärde.
    Vidare tänker jag på i fall du redan nu har max antal Meritpoäng (extrapoäng)? Var god läs på gymnasieguiden.se/meritpoäng -- om det skulle visa sig att du idag har färre än max (2.5) meritpoäng, sök till komvux för att försöka komma in på de kurserna som kan ge dig fler meritpoäng.
    Och sist men inte minst - prövningar! Genom prövningar kan du höja betygen som du har i ditt examensbevis från gymnasiet. Du kan också söka till komvux men troligtvis får du svar PLATSBRIST eller att du EJ TILLHÖR MÅLGRUPPEN; detta för att komvux uppdrag är att ge utbildning till de som saknar de kunskaperna som studierna avser att ge och i fall man har godkända betyg då har man ju de kunskaperna som studierna avser att ge, så komvux får egentligen inte ta in för "omläsning" eller som det också heter "konkurrenskomplettering". Om det är så att du har ngt F-betyg i ditt examensbevis, då är det den kursen som du har chans att komma in på komvux. Skulle man höja från. betyget F till E i en 100poängs-kurs, blir höjningen av meritvärdet + cirka 0.4 men om du läser kurserna eller gör prövningar så bör du, så klart, sikta på så höga betyg som möjligt!

    Studie- och yrkesvägledare
    • Emilia Johansson : Tack för snabbt svar! Jag har "tyvärr" redan full merit. Då jag läste spanska 3 och 4 och sedan engelska 7. Så jag tänker att jag såklart bör göra HP men då jag gärna skulle vilja öka mina chanser att komma in till HT 24 känns det tight om resultatet inte blir så bra. Så min tanke var prövningar. (har mer än godkänt i alla kurser). Hur mycket höjs meritvärdet om jag skulle höja mig i en kurs? Är det alltid 0,4 i varje betygssteg eller hur fungerar det?
    • Milla :

      Det beror på hur "stor" kursen är. Om kursen är 100poäng "stor" så blir höjningen från F till E på + 0.4 och sedan + 0.1... alltså från E till D eller från B till A blir det höjning på cirka + 0.1. Höjningen från F till E är lika stor som från E till A. Det är ibland ganska svårt att hitta var man kan anmäla sig till prövningar, så det blir ofta så att man gör prövningar i de kurser där man kan hitta möjlighet att anmäla sig (och tyvärr inte alltid i de kurserna där man tror man kan få högt betyg). Se om du hittar var och i vilka kurser du kan anmäla dig till prövningar. Har du lägre än A i några stora kurser som är större än 100poäng, så gör gärna prövningar i de kurserna i första hand, t.ex är fysik1a en kurs på 150poäng (jämför - Religionskunskap 1 är på 50 poäng), så om man höjer från t.ex C till A i kursen Religionskunskap 1 så blir höjningen cirka + 0.1 men om man höjer från C till A i fysik1a blir meritvärde cirka + 0.3 högre (detta för att fysik1a är tre gånger så stor kurs som religionskunskap 1).