Höja betyg

    Hej! Jag fick en bedömning av min utländsk utbildning och fick cirka 13.66. + Meritkompensation 1 pöäng. Nu planerar jag att gå och läsa Svenska som andra språk 2. Engelska behörighet har jag från min universitet utbildning(engelska som huvudämne). Hur kan jag höja min meritvärde? Om jag läser engelska 7? Om jag ska studera för sjuksköterska och det kräver matematik 2a men jag har matematik 4, får jag ha meritpöäng? Tack!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    vad gäller Meritpoängs-frågan, så får du som har utländsk gymnasieexamen Meritpoängskompensation ( i stället för Meritpoängen ). Vänligen läs information på uhr.se/syv/hogskola-med-utlandska-meriter/meritvardering/istallet-for-meritpoang
    Jag vill råda dig att göra högskoleprovet. Med resultatet från högskoleprovet kommer du prövas i HP-urvalet där du får ännu en till (extra) chans att komma in på en svensk högskole- eller universitetsutbildning.
    Vad gäller svenska språket, så behöver du få godkänt betyg (E eller högre) i en gymnasial kurs svenska som andraspråk 3. Du skriver om att du ska läsa SAS 2 men sedan måste du läsa och få godkänt betyg i kursen SAS 3. Försök få så höga betyg som möjligt i alla kurser du läser!
    Titta gärna på en förteckning om vilka kurser som kan hjälpa dig att höja ditt meritvärde - se antagning.se/globalassets/media/antagning.se/dokument/kurser_som_kan_hoja_meritvardet_for_dig_som_har_utlandska_betyg
    Prata även med SYV på komvux där du studerar; visa bedömning från UHR (bedömning av dina utländska gymnasiebetyg) och du kan även visa det här svaret som du får från mig nu, till SYV-en på komvux - och be om konkreta tips om vilka kurser som du kan läsa på komvux som kan höja ditt meritvärde (saken är den att utbud av kurser på komvux i varje kommun är begränsat + att komvux gör också prioriteringar på grund av begränsade resurser (att ge utbildning kostar pengar) och det kan tyvärr bli så att du inte får plats på någon kurs som du inte behöver för att bli Behörig). Komvux brukar neka plats på kurser om man vill läsa för att höja sitt meritvärde. Komvux prioriterar ge plats på kurserna om målet är att bli behörig till högre utbildning eller skaffa sig yrkesutbildning för att kunna börja jobba så fort som möjligt.

    Studie- och yrkesvägledare