Ella11

    Hej! Jag vill höja mitt meritvärde så att jag kan komma in på läkarlinjen! Under min gymnasietid gick jag vård och omsorg och fick därför aldrig möjligheten att läsa speciellt många meritkurser som gav poäng. Detta har gjort att min merit ligger endast på 20,7 trots A i nästan alla ämnen inklusive att jag har läst engelska 7 (som gav 1 meritpoäng). Jag drömmer verkligen om att läsa till läkare i Sverige, speciellt nu efter jag har jobbat inom vården som undersköterska och fått se hur läkare arbetar!! Men för att jag ska kunna komma in behöver jag för det första, gå ett naturvetenskapligt basår (som jag planerar att söka till i höst) för att läsa upp behörigheten. Därefter siktar jag på att få upp min merit från 20,7 till minst 21,7, helst närmare 22 i merit så att jag ökar mina chanser att komma in i BII gruppen, då det verkar som snittmeriten i BII gruppen är högre än snittmeriten i BI gruppen. Jag har jag hört av min kommuns vuxenutbildning att jag kan läsa Spanska 3 och 4 utan att behöva göra en prövning för att höja min merit, eftersom jag aldrig fick chansen på gymnasiet att läsa de kurserna. Eftersom jag läste spanska i grundskolan känns det mest naturligt att välja det som språk då man har lite förkunskaper. Min fråga är då om jag ansöker till exempelvis Spanska 3 och Spanska 4, som verkar ge 1,5 merit tillsammans och får A i båda, kan jag då få en merit på 22,2? Jag är även intresserad av att veta hur mitt totala meritvärde kommer påverkas om jag exempelvis endast får ett C eller E i kurserna. Tack på förhand! /Ella

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    ditt jämförelsetal (snittbetyget) är idag 19.7 (utifrån information som finns i din fråga); om du får A-betygen i både Spanska 3 och 4, blir ditt nya snittbetyg (jämförelsetal) lite-lite högre; du har redan idag "nästan alla A-betyg" och så plussas det på 1.5 meritpoäng för moderna språk och 1.0 meritpoäng för engelska 7; ditt nya meritvärde blir med det lite högre än 22.2.
    Får du C-betygen i både Spanska 3 och 4, blir ditt nya meritvärde cirka (lite högre än) 21.8; får du E-betygen i båda kurserna blir ditt nya meritvärde cirka 21.4 (lite högre än 21.4).
    Du kan också göra högskoleprovet och kommer i så fall prövas även i HP-urvalet.

    Studie- och yrkesvägledare